Besix Group, wereldspeler in de bouwsector en vastgoedontwikkeling, heeft de Belgische interieurspecialist Flamant overgenomen. Kurt Moons, die ervaring opdeed bij onder meer Brantano en Santana, wordt aangesteld als de nieuwe CEO. Alex Flamant blijft daarnaast actief binnen het bedrijf als Creative Director.

Eindelijk is de kogel door de kerk. Besix Group, de grootste Belgische groep en wereldspeler actief in de bouwsector, vastgoedontwikkeling en concessies, krijgt interieurbedrijf Flamant in handen. Hoeveel het handelfonds daarvoor moest neertellen, is niet bekend. Flamant verkeerde al een tijdje in moeilijkheden. Hoewel het bedrijf ooit nog hofleverancier geweest is en in 2008 een omzet van 44 miljoen euro behaalde, zag het bedrijf zijn omzet sinds het uitbreken van de economische crisis langzaam wegzakken door herstructureringen. Een overname was dan ook onvermijdelijk. Flamant ziet de overname als een kans om een frisse doorstart te maken zodat het opnieuw kan doorgroeien op de internationale markt.

“Na een onzekere periode voor Flamant zijn we uitermate verheugd met de overname door BESIX. Onder de vleugels van deze financieel krachtige en internationaal gerichte groep is het onze ambitie om synergieën te ontwikkelen en samen het merk Flamant verder te versterken en internationaal uit te bouwen”, vertelt Alex Flamant, oprichter van het interieurbedrijf.

Flamant lichtte zijn medewerkers in over de overname van het handelsfonds, die door de Brusselse rechtbank van Koophandel werd bekrachtigd. Toch is er geen reden tot paniek, aangezien alle 79 actieve werknemers van Flamant in dienst blijven. 

Kurt Moons nieuwe CEO

Van zodra de overname rond is, zal Kurt Moons de taak van CEO op zich nemen. Moons deed heel wat ervaring op in de retailmarkt en was onder meer actief bij Brantano, Santana, Eddy Merckx Group  en Euro Shoe Group NV. Verder blijven CFO Ivan Leus en zijn team op post en zal ook Alex Flamant, oprichter van het bedrijf, actief blijven als Creative Director.

De nieuwe CEO reageert alvast positief op de op de overname. “De samenwerking met de overnemer is een belangrijke stap voorwaarts voor de winkels en verkooppunten, en geeft het merk meteen alle kansen om zijn singulariteit te versterken en verder te groeien”, aldus Kurt Moons.

Belgische verankering en diversificatie

De overname van Flamant past perfect in de strategie van Besix Group om het bedrijf beter te verankeren op de Belgische markt. De handelsgroep is bij het grote publiek namelijk hoofdzakelijk bekend als een wereldspeler op het vlak van grote bouw- en vastgoedprojecten - van Denemarken tot in Abu Dhabi en verder - maar België blijft nog steeds een belangrijk onderdeel van het DNA van Besix. Bovendien wil de groep haar activiteiten ook verder uitbreiden.

“Met de overname van Flamant zetten we onze eerste stappen in de retailmarkt, maar het is een zeer bewuste keuze. Niet in het minst omdat Flamant in Europa het referentiemerk is geworden voor elegante en tijdloze interieurs. We zijn ervan overtuigd dat Flamant op dat vlak alle potentieel heeft en internationaal nog verder kan groeien. Met ons breed commercieel netwerk, onze sterke funderingen en onze internationale footprint kunnen we zeker Flamant ondersteunen in deze groei”, verduidelijkt Rik Vandenberghe, CEO bij Besix Group.

Toch lijkt niet iedereen overtuigd van die creatieve hoogstand van het bedrijf. “De slechte situatie waarin Flamant zich bevindt, heeft niet alleen te maken met de nasleep van de economische crisis. Op creatief vlak is het merk niet echt mee met zijn tijd, laat staan dat het een trendsetter is. Het aanblijven van oprichter Alex Flamant als creatief directeur lijkt mij dan ook niet meteen de beste beslissing. Maar ik ga ervan uit dat het een tijdelijke zet is zoals vaak bij de overname van een familiaal bedrijf en er vrij snel schoon schip zal gemaakt worden”, legt Chris Van Wesemael, non-food retail expert van Gondola Group, uit.

Flamant heeft momenteel vijf winkels in België en één in Parijs. Daarnaast worden de meubels en andere producten wereldwijd verkocht in meer dan 200 winkels.

Foto: website Flamant