Belgische non-food gaat verder achteruit

Uit het laatste GfK Retail Report blijkt dat de non-food retail in ons land het moeilijk blijft hebben. De non-food retail heeft in het tweede kwartaal 1,3% minder omzet geboekt dan vorig jaar. Ondanks de globale daling, zijn er ook markten die het goed deden.

 

Zo werden er in Q2/2016 bijna 25% meer televisietoestellen verkocht dankzij het EK Voetbal deze zomer. Vooral de verkoop van grote (+50 inch) tv’s heeft ervoor gezorgd dat de markt van de consumentenelektronica groeit (+3,3%). Ook video-projectors en grote monitors deden het goed tijdens het EK. Deze meerverkoop kon de slechte cijfers van kantoormateriaal echter niet compenseren, waardoor IT & Office toch 0,5% minder omzet boekte.

 

Een opvallende groeier is de markt van de huishoudtoestellen. Grote huishoudtoestellen (of witgoed) groeien met 6,6%, vooral dankzij de meerverkoop van Amerikaanse koelkasten. Ook kleine huishoudtoestellen zetten hun groei verder met een stijging van 8,4%. Vooral stijltangen en lage olie friteuses drijven deze omzetstijging.

 

De sterkst stijgende non-food markt is echter die van de Telecom. De omzet groeide hier met 12%, vooral dankzij de afbetalingsprogramma’s waarmee operatoren dure smartphonemodellen beschikbaar maken.

 

Het tweede kwartaal was minder goed voor de modeketens (-4,8%) en de DHZ-markt (-4%), die hun omzetcijfers gefnuikt zien door de regenachtige maand juni. 

 

Ook media & entertainment stelt teleur, met een daling van 1,1%. De boekenverkoop daalde met 4,3%, maar ook de oudere gametitels deden het niet goed. 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Jobs - NL

Laatste productlanceringen