AkzoNobel, marktleider in verf en coatings, zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2018 wegzakken naar 2,176 miljard euro (-8%). Daarnaast daalde het volume met 3%. Hoewel decoratieve verven aan volume verloren, blijft het segment nog steeds erg belangrijk voor het bedrijf. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die AkzoNobel vrijgaf.

AkzoNobel dat recent zijn chemische tak voor 10,1 miljard euro verkocht, heeft zijn resultaten van het eerste kwartaal van 2018 vrijgegeven. Het bedrijf behaalde een omzet van 2,176 miljard euro, een daling van 8% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar (2,377 miljard euro). Als er echter geen rekening wordt gehouden met de impact van de wisselkoersen, zakte de omzet met 1%. Daarnaast daalde het volume met 3% door de nadelige marktomgeving binnen de scheepvaart, de olie- en gas industrie.

Als we echter specifiek kijken naar de decoratieve verven, blijkt dat de omzet ook met 8% daalde door de wisselkoersen, en slechts met 1% als de negatieve wisselkoersen buiten beschouwing worden gelaten. Daarnaast zakte het volume met 1%, ondanks de groei in Europa. In China lagen de volumes bovendien lager in vergelijking met het uitzonderlijke sterke kwartaal van vorig jaar.

“Hogere materiaal kosten en negatieve wisselkoersen zullen zich vooral in het begin van 2018 blijven verderzetten. Toch blijven we vooral anticiperen op de positieve ontwikkelingen die zich voordoen binnen de decoratieve verven en dat in alle regio’s, zeker in Azië. Daarnaast nemen we de nodige maatregelen om de huidige uitdagingen binnen de sector, inclusief de verkoopprijs en de kosten, te drukken”, benadrukt Thierry Vanlancker, de Belgische CEO van AkzoNobel. Hij voegt er nog aan toe dat hun “Winning Together: 15 by 20”-strategie ervoor zal zorgen dat het bedrijf zich volledig focust op verven en coatings en dat ze hun doel voor 2020 halen.

Dulux Promise

Dat de decoratieve verven het nog steeds vrij goed doen, blijkt uit het succes dat AkzoNobel behaalt in Pakistan. Recent lanceerde het bedrijf er zijn Dulux Promise-gamma in een poging om hun verkoop in het land, waar de economie boomt, te boosten. Met het nieuwe gamma, dat eerder al veel succes oogste in Azië, zet het bedrijf zijn eerste stappen op de verfafdeling van de Pakistaanse 'massamarkt'.