35% van de Belgen kocht vorig jaar tweedehands

Vorig jaar kocht meer dan een derde (34,8%) van de Belgen één of meerdere tweedehandsproducten. Vrouwen (37,9%) deden dit iets vaker dan mannen (31,6%). Meer dan drie kwart van hen (75,5%) hield hier een positief tot een heel positief gevoel aan over. Dat blijkt uit een online onderzoek van iVOX bij 2.000 Belgen in opdracht van 2dehands, De Kringwinkel, Troc.com en Cash Converters.

 

Vorig jaar kocht maar liefst 34,8% van de Belgen één of meerdere tweedehandsproducten. Daarbij gingen vrouwen  (37,9%) iets vaker over tot het aankopen van producten dan mannen (31,6%). Van de Belgen die zich vorig jaar tweedehands producten aanschaften, kocht 86,8% er minstens evenveel of meer in vergelijking met het jaar daarvoor. Meer dan drie kwart van hen (75,5%) hield er bovendien een positief tot een heel positief gevoel aan over.

 

Kleding en boeken de grote winnaars

 

Tweedehandskleding (34,4%), boeken en strips (32,4%) en speelgoed (23,8%) gingen het vaakst over de (digitale) toonbank.

 

Top 5 van wat mannen vorig jaar tweedehands aankochten:

  • Boeken en strips (29,5%)
  • Kleding (22,7%)
  • Speelgoed (20,6%)
  • CD’s, DVD’s en games (19,9%)
  • Multimedia en elektronica (18,4%) 

 

Top 5 van wat vrouwen vorig jaar tweedehands op de kop tikten:

  • Kleding (44%)
  • Boeken en strips (34,8%)
  • Speelgoed (26,5%)
  • Decoratie-artikelen (19,3%)
  • Meubelen (16,6%) 

 

Meer dan 6 op 10 tweedehandskopers gaf het afgelopen jaar trouwens meer dan 50 euro aan uit. Voor 19% liep dit bedrag zelfs op tot meer dan 200 euro.

 

"Het is goed voor onze portemonnee" 

 

Maar waarom kopen consumenten nu precies tweedehands producten? "Het is goed voor onze portemonnee" staat met stip op nummer 1 als reden om tweedehands te kopen (81,1%). Daarnaast vindt 40% van de tweedehandskopers het gewoon leuk om te snuisteren in het aanbod van tweedehandsproducten. Meer dan een derde (34,1%) doet dit uit milieuoverwegingen; producten hergebruiken is gewoon duurzaam. 1 op 5 (19,8%) geeft dan weer de originaliteit van tweedehandsproducten aan als reden om ze te kopen. Nieuw zijn deze spullen vaak niet meer te krijgen. Tenslotte is tweedehands kopen een gewoonte voor 5,4% van de Belgen; ze doen het altijd.

 

Verhoogd bewustzijn

 

6 op 10 Belgen kunnen zich volledig vinden in de stelling ‘waarom iets nieuws kopen als het ook tweedehands te verkrijgen is’. “Deze gedachte- en gedragsverandering is precies wat we willen bereiken. Veel mensen gaan tegenwoordig heel bewust nadenken over wat ze kopen, en of dit écht een nieuw product moet zijn. Bovendien hebben ze zo kwaliteitsvolle producten, tegen een betere prijs,” verduidelijkt Iris De Haan, woordvoerster van Troc.com.

 

“Dat tweedehands hip is, merken we al langer. Jaar na jaar vinden meer mensen de weg naar De Kringwinkel”, verklaart Eva Verraes, woordvoerster van De Kringwinkel. “Daar zijn we heel blij om, want zo redden we 35.000 ton goederen van de afvalberg én helpen we bijna 6.000 mensen die elders geen kans krijgen aan een zinvolle job. Zo wint iedereen.”

 

Nog veel groeipotentieel

 

Tweedehands kopen raakt steeds meer ingeburgerd, maar er is nog groeipotentieel. Van wie het nooit doet, heeft 29,7% de gewoonte om alles nieuw te kopen. 18,9% vindt dit dan ook simpelweg makkelijker, dit zijn er vrijwel evenveel als de respondenten die tweedehands niet vinden wat ze nodig hebben. Bijna 1 op 6 (16,4%) had er gewoon niet aan gedacht om tweedehands te kopen.

 

“De tweedehandsmarkt spreekt jaar na jaar meer mensen aan. Eens ze tweedehands beginnen kopen, doen ze het ook steeds meer. 28% van de kopers gaf in het onderzoek aan meer ‘gebruikte’ producten te kopen als het jaar daarvoor. Dit merken we ook in onze 34 winkels die een steeds groter en diverser publiek aanspreken. De tweedehandsmarkt is uitgegroeid tot een echte maatschappelijk vaste waarde,” besluit Kevin Kaeses, CEO van Cash Converters.

 

Wilt u meer weten over de tweedehandsmarkt? Schrijf u dan snel in voor de sessie Re-sharing Economy van Gondola Society op 24 april in stokerij De Molenberg.

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen