1 op 5 consumenten doet al aan avondshoppen

Al één op de vijf shoppers trekt er ’s avonds tussen 18 en 21 uur op uit om kleren, schoenen en cadeau’s te kopen. Daarbij gaat het vooral om vrouwen, zo blijkt uit een analyse van de bezoekerscijfers van Wijnegem Shopping. De reden? Steeds meer mensen hebben vast en voltijds werk.

 

Steeds meer Belgen trekken op weekdagen na 18 uur naar een winkelcentrum. Dat blijkt uit een analyse van shoppingcentrum Wijnegem. “Al één op de vijf shoppers gaat tegenwoordig op weekdagen tussen 18 en 20 uur en op vrijdag zelfs tot 21 uur op zoek naar nieuwe kledij, schoenen of een cadeautje. Dat is best veel. Zes op de tien shoppers zijn vrouwen. Zij komen ook dikwijls voor de kinderen langs. Maar ook mannen springen steeds vaker na het werk nog snel een uurtje binnen voor een nieuw vestje, jeans, videospel, of ook een snelle hap”, verduidelijkt Zsofi Horvath, communicatiemanager van Wijnegem.

 

Topdag: vrijdag

 

Dé topdag voor avondshopping blijkt vrijdag te zijn. Bijna een derde van alle vrijdagshoppers (32,1%) in Wijnegem trekt er ’s avonds op uit. Donderdag (21,2%) en woensdag (21%) vervolledigen de top 3. Opvallend: ook op zaterdag trekt bijna één op de vijf shoppers (20,9%) pas na 18 uur op winkelronde. Onder hen vele mensen die op die dag nog hebben gewerkt en ouders die hun kinderen overdag naar de sportclub brengen.

 

“Dat vrijdag dé topdag is voor avondshopping, is voor een stuk te verklaren doordat jong en oud dan simpelweg meer tijd hebben om rustig rond te kijken. Bovendien kunnen ze hun winkelbezoek ook koppelen aan een gezellig etentje in een restaurant”, verklaart Wijnegem.

 

Vast en voltijds werk

 

Dat avondshopping populairder wordt, mag volgens Wijnegem niet verbazen. Recent onderzoek van HR-dienstverlener Acerta leert dat de Belgen massaal meer vast en voltijds werken. Zo was vorig jaar al 62,5% van alle lopende arbeidscontracten een voltijds exemplaar. “Eenvoudig gesteld waren er vroeger meer Belgen die overdag tijd hadden om te winkelen. Dat is nu niet meer het geval. Omdat bovendien ook ons sociale leven en het verkeer drukker is geworden, gaan meer werkende Belgen op zoek naar winkels die ruime openingsuren hebben. In tegenstelling tot online winkelen, kan je in een fysieke winkel nog steeds onmiddellijk een kledingstuk of schoenen passen. Zo is de kans op een miskoop kleiner en win je opnieuw tijd", aldus Katrien Geysen, Manager van Wijnegem.

 

Afterwork

 

Steeds meer bezoekers trekken er op vrijdagavond ook samen met vrienden op uit, en beschouwen dit als een plezierig ‘afterwork’-momentje. Om daarop in te spelen organiseert Wijnegem Shopping verschillende acties zoals de allereerste  ‘Afterwork Party’ deze avond in het thema roller disco, waar onder meer dj’s als Dave Lambert en Sakso (Tomorrowland) aanwezig zullen zijn. De rollerdisco-piste van 100 m2 die Wijnegem voor het feestje laat opzetten, blijft overigens nog tot en met zaterdag 25 mei in het shopping center staan. Op woensdag, vrijdag en zaterdag kan jong en oud er telkens vanaf 13.30 uur rolschaatsen of roller-lessen krijgen.

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen