De startup Deliveroo gaat het verloningssysteem van haar Londense koeriers niet wijzigen. Ze waren in staking gegaan en hadden via crowdfunding op korte termijn een stakingskas van 10.000 pond opgebouwd. De maaltijdbezorger wou de vergoeding bijna halveren tijdens de daluren. “Het was een experiment”, zegt de startup.

Deliveroo werkt met freelance bezorgers, die in Londen betaald worden aan 7 pond per uur en 1 pond per bezorging. De startup wou een nieuwe – fors lagere - vergoeding invoeren. De bezorgers zouden in vijf delen van de Britse hoofdstad 3,75 pond ‘fixed fee’ per bezorging betaald worden. Buiten de uren van de lunch en het avondeten zou dat neerkomen op een halvering van de verloning. Volgens Deliveroo zouden ze tijdens de drukke periodes daarentegen meer dan het dubbele dan vandaag ontvangen. Volgens de stakers zouden de koeriers niet alleen minder betaald worden in de rustige uren, maar zouden ze ook geen vergoeding meer krijgen voor de wachttijden. Ze vrezen ook dat als ze een vast bedrag per bezorging zouden krijgen, de werkdruk groter zou worden, met alle gevolgen voor de veiligheid in het verkeer.

In een mededeling op zijn site zegt Deliveroo dat het om een beperkte proef ging, waarbij slechts 280 van de 3.000 Londense bezorgers betrokken waren. Het nieuwe systeem was naar eigen zeggen bedoeld om de bezorgers meer flexibiliteit te bieden en tijdens drukke uren meer te laten verdienen. Volgens de startup heeft 85% van de bezorgers een andere job en willen ze inloggen wanneer het hen het beste past.

Na amper een dag staken hebben de Londense koeriers succes gehad. Het nieuwe systeem wordt (voorlopig) niet afgeschaft, maar de bezorgers zouden voortaan kunnen kiezen of ze instappen of niet. Om de pil te vergulden is Deliveroo bereid om tijdens de piekuren een aantal leveringen te garanderen. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat de koeriers voor de ‘fixed fee’ zullen kiezen, omdat ze tijdens de rustige uren minder oplevert dan het Britse minimumloon.

Of Deliveroo het experiment enkel tot delen van Londen beperkt of het systeem ook in andere landen wil invoeren, wordt niet gezegd. De bezorgdienst is, buiten het VK, actief in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Spanje, Italië, Australië, Singapore, Dubai en Hong Kong.