Delitraiteur lanceert Eat & Go, een concept tussen restaurant en retail

Channel blurring: zowat iedereen is ermee bezig. Bij Jumbo, Delhaize Nijvel en Carrefour Mont-Saint-Jean lopen pioniersprojecten. Vandaag komt ook Delitraiteur voor de dag met een concept op maat dat weleens de missing link zou kunnen vormen tussen de premium buurtwinkel en een restaurant waar je terechtkunt voor een snelle maar kwaliteitsvolle hap. De keten ontwikkelt zich al rond de stations. Of er ook een franchiseformule ontwikkeld zal worden is voorlopig nog de vraag.

 

We ontmoeten Alexandre Terlinden in het nieuwe verkooppunt van Delitraiteur Eat & Go op de Universiteitslaan in Elsene. We vragen hem meteen hoe het project ontstaan is. “We kwamen drie jaar geleden op het idee in het kader van onze expansieplannen voor België. We zagen twee sporen, die allebei vertrokken van de rijkdom van ons aanbod in bereide schotels, waarin we veel geïnvesteerd hebben. Het eerste draaide rond de ontwikkeling van ons concept in de sector van de bedrijfscatering. We hebben tal van interessante contacten gelegd met de sleutelspelers op de markt van de collectieve restaurants. We merkten echter dat dat wereldje zo traditioneel mogelijke restauratie wil blijven aanbieden met strikt afgebakende uren."

 

De visie en het aanbod van Delitraiteur gaan uit van een heel andere, meer hedendaagse denkwijze, waar de consument van meer flexibiliteit geniet om zijn keuze te maken. Er werd dus gekozen voor het tweede spoor: vanuit Delitraiteur een ander, meer stedelijk concept ontwikkelen op oppervlakten van minder dan 200 m2, dat meer gericht is op consumptie ter plaatse.

 

Dat is de missie die is toevertrouwd aan Delitraiteur Eat & Go, dat net zijn eerste Brusselse vestiging heeft geopend, vlak bij het Kerkhof van Elsene en op een boogscheut van de Solbosch-campus van de ULB, een plek waar de restaurants welig tieren. Terwijl we het verkooppunt aan het ontdekken zijn, zien we een groep meisjes de rekken verkennen en eerder flatterende commentaren geven. Ze maken ook onmiddellijk de vergelijking met de alom bekende premium fastfoodketen Exki, die amper 30 meter verder en aan dezelfde kant van de straat ook een verkooppunt heeft.

 

 

   

 

Niet zomaar een afkooksel van Exki

 

Delitraiteur Ea t& Go doet met zijn nieuwe concept meer dan gewoon maar het pad volgen dat Exki geëffend heeft. Wat de twee ketens wel gemeen hebben is hun moderne aanpak. Ze spelen in op de voedseltrends van het moment, smaak, gezondheid en plezier, en beseffen ze allebei dat de verbruiker van vandaag ook veel belang hecht aan efficiëntie. De actieve consument beschikt over weinig tijd en is op zoek naar een eenvoudige maar kwalitatieve lunch, waarbij de prijs niet de hoofdbekommernis is. Alexandre Terlinden wijst er echter op dat er ook belangrijke verschillen zijn. “Het aanbod is heel anders. Wij zijn geen restaurant, al is dit aspect van onze activiteit hier veel prominenter dan in een traditionele Delitraiteur. Toch blijft Delitraiteur Eat & Go een volwaardige winkel waar je hetzelfde assortiment vindt als in een ‘normale’ Delitraiteur, maar dan aangepast aan de specifieke noden van elke vestiging. Sommige afdelingen, zoals de Coffee Corner, zijn ook meer ontwikkeld.”

 

 

Laat ons het ook even hebben over de belangrijkste pijlers van het concept en het aanbod, die voor de Delitraiteur-klant erg herkenbaar zullen zijn. Hij vindt er de warme en kwalitatieve natuurlijke materialen terug, al is de look hier wel strakker dan het ‘countryside’-decor van de grote broer. Hij wordt er met loungemuziek ontvangen in een restaurantruimte die heel wat groter is dan in de klassieke winkels, waar deze slechts een miniem aandeel van 5% van de omzet genereert.

 

Het assortiment berust op de rijkdom van het Delitraiteur-aanbod op het gebied van bereide schotels. Het bevat in totaal 250 verschillende referenties, die allemaal zeer kwalitatief zijn. De keten claimt de expertise van zijn leveranciers, die eerder ambachtslui dan fabrikanten zijn. Het aanbod werd op punt gesteld in de winkel in Nijvel, waar ook de centrale gevestigd is. Het gaat om een hybride verkooppunt vlak bij een uitgebreide industriezone. De winkel moest het al voor een groot deel hebben van catering: elke dag gaan er meer dan 400 sandwiches over de toonbank. In de elegante koelbakken waar de keten zo trots op is zijn tal van bereide gerechten te vinden om mee te nemen of ter plaatse op te warmen in de aanwezige microgolfovens. Ondertussen zijn er tal van nieuwigheden opgedoken, zoals een soepbar, warme quiches en Libanese specialiteiten… Er komen ook een aantal innoverende oplossingen, zoals de M-punten: automaten onder de vorm van meubels ‘à la jukebox’ die maaltijden bevatten waarvan de fysieke voorraad zich in het verkooppunt bevindt.

 

 

Nespresso-capsules en een uitgebreid versaanbod

 

Een belangrijke plek in de winkel is ongetwijfeld de Coffee Corner, die ontwikkeld werd samen met Nespresso. Beide bedrijven vonden elkaar om evidente redenen: ze bieden allebei zeer hoogwaardige producten aan en dragen de beleving van de consument hoog in het vaandel. Delitraiteur Eat & Go wordt de enige keten op de markt die Nespresso-capsules mag verkopen, naast de eigen winkels van het merk. Een absolute première in ons land. Als dat geen scoop is, what else?

 

 

Verder is het klassieke assortiment gebaseerd op succesvolle producten, wat de rendabiliteit alleen maar ten goede kan komen. “Zo gauw je producten met een kleine marge, tabak bijvoorbeeld, vermijdt, krijg je een mechanisch effect”, legt Alexandre Terlinden uit. “Je moet dan uiteraard wel zorgen voor voldoende toeloop.”

 

 

Met Delitraiteur Eat & Go zoekt de dochter van louis delhaize Group niet alleen naar nieuwe groeimethoden, maar ook naar een grotere rendabiliteit in een verzadigde markt. Hoewel het resultaat op tien jaar tijd verdubbeld werd, bereikt het nog steeds geen 60 miljoen euro. De naakte cijfers zeggen echter niet alles: de retailer mikt op producten met een grote toegevoegde waarde. “Mirakels bestaan niet”, weet Alexandre Terlinden. “We zijn actief in een veelbelovende sector: die van de channel blurring tussen retail en restaurants. Aan de ene kant heb je de Exki’s, de Pauls en de Foodmakers van deze wereld. Aan de andere de buurtwinkels. Iedereen is daarmee bezig. Dit is echter een apart beroep, waarin we zeer geloofwaardig zijn. En we gaan ook steeds verder, vooral wat betreft onze verse producten, met een houdbaarheidsdatum van 6 dagen.”

 

Een vliegende start

 

Delitraiteur Eat & Go moet niet alleen zorgen voor meer volume en een boost geven aan de keten, maar moet ook zijn naamsbekendheid verhogen, een belangrijk verbeterpunt naar eigen zeggen. Het partnership met SSP, wereldmarktleider op het gebied van restaurants in stations, luchthavens en langs snelwegen, moet er bovendien voor zorgen dat het aantal vestigingen snel toeneemt. De keten opende al twee verkooppunten in het station van Gembloux en Luik-Guillemins, waar het in de plaats kwam van een Panos. Op 30 november komt er nog een bij in het station van Brugge en er werden ook al aanvragen ingediend voor de stations van Brussel-Zuid en Brussel-Centraal. Verder werd er nog een overeenkomst afgesloten voor een ruimte op de Place de la République française in Luik, een plek waar enorm veel passage is. Of het concept binnenkort dan ook zal worden voorgesteld aan franchisenemers? “We gaan uiteraard eerst de resultaten van het bestaande winkelpark uitgebreid analyseren. Zo gauw we hebben nagegaan of de rendabiliteit zoals die wordt aangetoond in onze marktstudies bevestigd wordt, zullen we die mogelijkheid ongetwijfeld verkennen. We zijn niet uitgerust om een heel netwerk van eigen winkels uit te bouwen.”

 

 

Ons verdict ? We zijn ervan overtuigd dat Delitraiteur Eat & Go tal van troeven heeft. Het is uiteraard verleidelijk om de vergelijking te maken met Exki, wat in onze ogen zeker geen handicap is, wel integendeel. Wie weleens naar Londen gaat heeft ook daar zonder twijfel al kennis gemaakt met een groot aantal van deze hybride restaurants, die profiteren van dezelfde foodtrends. De verschillende Britse ketens liggen niet wakker van de interne concurrentie, maar willen een nieuwe manier van eten annex kopen doorduwen. Het is eerder verbazend dat deze formule in België nog zo ondervertegenwoordigd is. Brussel, Luik en Brugge zijn uiteraard Londen niet. Wat wil zeggen dat elke vestiging weer een ander verhaal zal zijn…

 

 

Auteur: 

Christophe Sancy

categorie: 

Laatste productlanceringen