Bregal Freshstream, het investeringsfonds van de familie Brenninkmeijer (C&A) dat Lunch Garden in handen heeft, zou mogelijk overwegen om het bedrijf te verkopen. Dat vernam De Tijd van meerdere bronnen.

Bregal Freshstream, het investeringsfonds van de familie Brenninkmeijer (C&A) dat Lunch Garden in 2015 overnam,  is mogelijk van plan om de Belgische restaurantketen te verkopen. Dat weet De Tijd op basis van meerdere bronnen. “Momenteel zit het proces nog in een pril stadium”, schrijft de krant.

Lunch Garden heeft de laatste jaren een sterke transformatie doorgemaakt nadat het bedrijf in 2010 een dieptepunt bereikte. Het bedrijf kampte met een oubollig imago door verouderde restaurants en een menukaart vol junk food dat vooral een ouder publiek aantrok. Toch wist de keten daar met behulp van CEO Annick Van Overstraeten verandering in te brengen. Door de nodige investeringen werd de keten inmiddels gemoderniseerd en kreeg ook het imago een face-lift. Concreet bouwde de keten de afgelopen jaren een impressionant klantenbestand uit dankzij de introductie van een klantenkaart, verbeterde het de kwaliteit van zijn gerechten en werd ook de prijs aangepast. Daarnaast startte het zijn eigen webshop voor de thuislevering van kant-en-klare maaltijden en ging het bedrijf op zoek naar nieuwe locaties (musea, ziekenhuizen, shopping centra, stations…) om meer klanten aan te trekken. Zo opende de keten eind vorig jaar Bistro Tembo in het AfricaMuseum in Tervuren, en volgde ook een restaurant in het vernieuwde AZ Sint-Maarten ziekenhuis in Mechelen.

En die goede resultaten werden ook bevestigd door recente verkoopcijfers uit 2017. Volgens De Tijd verkocht de keten toen voor maar liefst 145 miljoen euro aan gerechten, 3,5% meer dan in 2016 en zelfs 22% dan in 2010.

Tijdens een interview met Gondola naar aanleiding van haar presentatie op Gondola Day vorig jaar, vertelde Annick Van Overstraeten nog over het geheim achter het succes van Lunch Garden. En dat is volgens haar de doorgedreven klantgerichtheid. “We hebben een systeem waarbij de klant echt centraal staat. Telkens als we iets veranderen, raadplegen we de klant. We doen dat via focusgroepen, voor meer in-depth onderzoeken, maar ook met grotere enquêtes. We zijn daar heel consequent in”, vertelde ze ons toen.