Zelfstandige supermarkten in Vlaanderen zagen hun nettowinst in 2017 met bijna 19 procent zakken. Daarmee zijn ze volgens ondernemersorganisatie Unizo de grootste dupe van de harde concurrentieslag op de Belgische markt. Dat schrijft De Standaard.

De zelfstandige supermarkt krijgt stevige klappen. Op basis van een analyse van de jaarrekeningen van de winkeliers van de voorbije drie jaren besluit Unizo dat zij het grootste slachtoffer zijn van de bikkelharde concurrentie. Winkeliers moeten meer investeren, maar zien de winstgevendheid dalen. In 2017 daalde de winst met 18,7 procent tegenover het jaar ervoor. Over een periode van drie jaar is de daling wel iets kleiner: 12,26 procent. Ondanks die negatieve cijfers komen er nog honderden voedingswinkels bij: Delhaize kondigde driehonderd nieuwe winkels aan in de komende jaren, Albert Heijn gaat zijn omvang verdubbelen, Colruyt zit niet stil en dan is er ook nog de komst van Jumbo.

Gemiddeld verdient een supermarktuitbater in Vlaanderen volgens cijfers van Unizo 104.015 euro per jaar, maar bij kleinere supermarkten kan dat zakken naar 30.000 euro of zelfs minder. Op die manier is het moeilijk om de nodige investeringen te doen en bij te blijven op een snel veranderende markt. Bij Unizo klagen de zelfstandige supermarktuitbaters dat harde promotiecampagnes zoals 1+1 gratis op hun rendement wegen. Die specifieke promotie-acties kwamen er vooral door de komst van Albert Heijn, maar zijn overgenomen door Delhaize, terwijl ook Colruyt alle prijsdalingen volgt. Tegelijk is er ook de druk van e-commerce, dat vooral qua gebruiksgemak een concurrent is voor kleine zelfstandigen. Unizo denkt dat de druk op de winst door het groeiende aantal winkels en toenemende promotiedruk in de komende jaren nog zal toenemen.