Winterrapport 2017 GfK : de beste resultaten per criterium en de podiumplaatsen van GfK

Na de globale resultaten en de resultaten per format van het Winterrapport 2017 GfK onthuld te hebben, is het nu tijd om de beste resultaten per criterium vrij te geven. Daarnaast maken we het ereschavot bekend op basis van de beste absolute resultaten op nationaal en regionaal vlak of de grootste vooruitgang.

 

VOORDEEL: Intermarché bouwt aan zijn prijsimago!

 

Colruyt blijft genieten van een in beton gegoten prijsimago, dat zelfs uitstraalt op zijn buurtformule OKay, die het beter doet dan de hard discounters. Lidl verliest deze winter terrein op dit criterium, en wordt voorbijgestoken door rivaal Aldi.

 

De consumenten van het GfK-panel zijn duidelijk niet onder de indruk van de overvloed aan 1+1-aanbiedingen die de markt in 2017 gekend heeft. Op het criterium “Aantrekkelijke aanbiedingen” regeert Colruyt met zijn 8,38 immers met lengtes voorsprong op al zijn rivalen!

 

Op gebied van evolutie zijn het de supermarkten die als beste scoren. De Delhaize-supermarkten gaan er gevoelig op vooruit, echter zonder de score van AD Delhaize te evenaren, dat de consument verbazend genoeg als nog beter ervaart. Ook Match gaat erop vooruit, wat ook bitter nodig was.

 

Wat de regionale retailers betreft, zien we een stijging voor Albert Heijn. Het is echter in het zuiden van het land dat de meest spectaculaire vooruitgang aan de gang is. De +7% van Cora is een resultaat dat meer dan welkom is voor de hypermarktketen van de groep louis delhaize.

 

We tekenen dezelfde progressie (+7%) op voor Intermarché. Een resultaat waar we op de redactie erg van onder de indruk zijn, aangezien de keten het ook op het vorige zomerrapport bijzonder goed deed. De Musketiers timmeren al lang aan de weg in Wallonië en hun aanpak is zeker kwalitatief, maar het is de eerste keer dat ze zo sterk uit de hoek komen. De commerciële strategie en het marketingoffensief die in 2017 in gang werden gezet, werpen duidelijk hun vruchten af: de klemtoon ligt voortaan op aanbiedingen, een nieuwe look voor de folder, gebruik van de media (radio)… Intermarché heeft de grote middelen bovengehaald en dat heeft geloond, wat overduidelijk te merken is aan de vooruitgang die geboekt wordt en een score die helemaal in overeenstemming is met de slogan van het huis: “Allen samen tegen de hoge levenskost”. Intermarché is er dus in geslaagd de concurrentie klappen uit te delen en zichzelf meer dan ooit geliefd te maken bij de Belgische consument.

 

UITSTRALING: bemoedigende vooruitgang voor Match en Cora

 

Eerst en vooral noteren we de bijzonder gunstige en bemoedigende evolutie van Match (+5%), dat echter nog veel goed te maken heeft op dit criterium. Ook de progressie van Cora met +4% springt eruit, vooral omdat ze ingaat tegen de algemene tendens van de hypermarkten. Nadat Albert Heijn terrein verloor in 2016 staat de Nederlandse keten in 2017 opnieuw op het podium, en daar is het feit dat ze het jongste winkelpark op de markt hebben zeker niet vreemd aan. Als ten slotte Intermarché geen punt had moeten toegeven op het criterium “Nette winkel” (met al bij al een uitstekende score van 8,22), zouden de Musketiers een nog grotere vooruitgang hebben kunnen optekenen, naar het voorbeeld van hun score van 8,32 (+3%) op de “Versafdeling”.

 

VRIENDELIJKHEID: Colruyt Group rijft met een goede algemene perceptie alle podiumplaatsen binnen

 

De eerste vaststelling is dat hier over het algemeen zeer sterke scores worden opgetekend. Alle ketens halen meer dan 8, met uitzondering van Match, dat het hier minder goed doet dan op andere terreinen. Het is ook hier opnieuw Cora dat de grootste progressie heeft geboekt. Het is echter Colruyt dat met de meeste eer gaat lopen: alle drie de ketens van de groep veroverden een podiumplaats. OKay slaagde er zelfs in om de verbluffende score van 9,18 in de wacht te slepen!

 

DE PODIUMPLAATSEN van GfK

 

We sluiten dit overzicht graag af met het ereschavot van dit zesmaandelijkse onderzoek van GfK, op basis van de beste absolute resultaten of de grootste vooruitgang. Hierbij dus de laureaten van het winterrapport 2017, alsook zij die prat kunnen gaan op een klimmende curve.

 

De beste resultaten van nationale retailers:

 

1.OKay  met een GfK Winter 2017-score van 8,50 en een index van 100; en Colruyt met een GfK Winter 2017-score van 8,47 en een index van 100 

2.Delhaize AD met een GfK Winter 2017-score van 8,26 en een index van 100

3.Spar Colruyt Group met een GfK Winter 2017-score van 8,20 en een index van 100

 

De beste resultaten van regionale retailers:

 

1.Albert Heijn met een GfK Winter 2017-score van 8,50 en een index van 102

2.Intermarché met een GfK Winter 2017-score van 8,24 en een index van 102,5

3.Alvo met een GfK Winter 2017-score van 8,05 en een index van 96

 

De drie sterkste stijgers:

1. Cora: + 5%

2. Match: + 3%

3. Intermarché: +2,5%

 

 

categorie: 

Side banner - Ingenico ePayments

Laatste productlanceringen