Eerst was er Albert Heijn, binnenkort is er Jumbo. Nederlandse supermarkten trekkens steeds meer naar de Belgische markt. Hoe komt het dat zij zo succesvol zijn bij ons, maar Belgische supermarkten in Nederland geen voet aan de grond krijgen?

Waarom hebben Nederlandse supermarkten zo makkelijk toegang tot de Belgische markt, terwijl omgekeerd de komst van Colruyt en Delhaize naar Nederland op een sisser afliep? Op The Personilty of The Year award stelden heel veel mensen uit de retailwereld zich de vraag. “Eén van de belangrijkste redenen is ongetwijfeld het gegeven dat Nederlandse retailers groter zijn dan de Belgische”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, retail- en marketingexpert bij Gondola. “Wat de Belgische markt aantrekkelijk maakt dat producten hier een stuk duurder zijn, gemiddeld zo’n 11%. Daardoor is het extra rendabel om hier winkels te openen voor Nederlandse ketens, zeker omdat ze niet alle kosten hier moeten dragen.”

Lagere loonkosten

Daarbij komt nog een ander gegeven: de hoge loonkosten in ons land, goed voor 60% van de totale kosten in de retail. Die wegen voor Nederlandse supermarkten veel minder zwaar door, omdat ze hun aankopen en hun logistiek niet in België organiseren. Dat scheelt een slok op een borrel. “Vlaanderen is geografisch zo goed gelegen dat het simpel is om winkels te bevoorraden vanuit Nederlandse distributiecentra. Door op die manier te werken, hebben ze een scherpere kostenstructuur dan de Belgische supermarkten. Daarbij komt ook nog eens dat er in Nederland een enorme prijzenoorlog woedt, waardoor Nederlandse retailers producten veel goedkoper kunnen inkopen dan hun Belgische concurrenten. In internationale aankoopcentrales is dat een veelbesproken punt, maar het is een gegeven waar je niet om heen kan”, aldus Pierre-Alexandre Billiet. “Om al die redenen is het voor Nederlandse supermarkten evidenter om uit te breiden in België, meer dan op de Nederlandse markt, waar er minder marge is om te groeien.”

Vastgoed

Er speelt nog een andere belangrijke factor mee: de vastgoedprijzen in België. “Winkelvastgoedprijzen zijn in België gemiddeld 5 à 8% goedkoper dan in Nederland”, zegt Pierre-Alexandre Billiet. “Dat maakt dat het voor Nederlandse supermarkten extra aantrekkelijk is om zich hier te vestigen. Door leegstand krijgen retailers mooie kansen vandaag om een markt te betreden op plaatsen die vroeger redelijk exclusief waren.” Gerard Zandbergen van Locatus, dat een databank bijhoudt van alle winkelpanden, stelt vast dat de leegstand in België veel groter is dan in Nederland. “In België staat 10% van de panden leeg, tegenover 7% in Nederland. Het bizarre is dat in België vrolijk verder gebouwd wordt in een krimpende markt. De oude panden worden niet opgeruimd. In de betere locaties hebben je nog altijd een opwaartse prijsdruk, maar in 80 à 90% van de gevallen daalt die prijsdruk.”