De Franse Casino groep heeft zijn tweede winkel van Un Tour Au Jardin geopend, een buurtwinkel die zich richt op bio en lokale producten. Het concept komt tegemoet aan de consumptietendensen uit de steden. Maar liefst 80% van de referenties zijn groenten en fruit, en liefst nog van het seizoen.

In november 2017 opende het nieuwe buurtwinkelconcept van de Casino groep, Un Tour Au Jardin, voor het eerst zijn deuren in het centrum van Lyon. Het concept richt zich op consumenten uit de steden en onderscheidt zich door zijn grote gamma kwaliteitsvolle groenten en fruit.

 

80% van de referenties zijn groenten en fruit

Het aandeel van groenten en fruit in de winkel is enorm: maar liefst 80% van alle referenties behoort tot die categorie. En dat specifieke gamma is met veel zorg en liefde uitgekozen: “lekkere, gezonde én seizoensproducten”, verklaart de groep. Consumenten kunnen er 100 permanente bioreferenties terugvinden en 50 conventionele streekproducten: “groenten en fruit, planten en aromatische kruiden, gezond en altijd lekker, dikwijls bio, aangepast aan het seizoen en het liefst nog uit de regio”, klinkt het.

Naast uitgebreid de behoefte van consumenten uit de steden te vervullen, biedt Un Tour Au Jardin ook droge bulkgoederen aan (75 referenties aan biogranen en -zaden) en verse veganproducten (60 referenties). De tweede buurtwinkel heeft daarnaast ook een uitgebreidere vegan kruideniersafdeling, andere specialiteiten, een wijnfontein (2 regionale biowijnreferenties) enzovoort.

90m2 om te voldoen aan de behoefte van de consument

“Dankzij zijn gamma dat vooral bestaat uit bio en lokale producten, voldoet Un Tour Au Jardin perfect aan de nieuwe consumptietendensen uit de stad. Het bedrijf is een antwoord op de behoefte naar de traceerbaarheid, de herontdekking van de smaak van verse producten en de vermindering van gezondheidsrisico’s, iets wat typisch is voor de meerderheid van de “meer verantwoorde” consument”, benadrukt de Casino groep.

“Un Tour Au Jardin wil versheid en kwaliteit naar de stad brengen en daarbij moet alles passen binnen een kleine oppervlakte”, verduidelijkt Vincent Rebillard, CEO van Casino buurtwinkels. De twee winkels strekken zich uit over een gemiddelde oppervlakte van 90m2.

Snacking

“Un Tour Au Jardin is een uniek concept dat zich baseert op een soort 'kruising' van een gewone winkel en een restaurant”, vertelt Vincent Rebillard. “Naast het traditionele verse gamma kunnen klanten ook de producten uit de tuin proeven, ter plaatse of takeway.” Een soepbar, een saladebar, een bar met voorgesneden fruit: voor ieder wat wils. Bovendien wint de klant ook tijd. “De versheid en het ruime aanbod zorgen ervoor dat klanten kunnen genieten van een kwaliteitsvolle degustatie”, benadrukt het bedrijf.

Daarnaast gaat Un Tour Au Jardin ook de strijd aan met voedselverspilling. Zo eindigen lelijke groenten en fruit niet in de vuilbak, maar in de soep. Dankzij gezonde recepten die seizoengebonden zijn en die ter plaatse bereid zijn door verschillende teams, wordt de nadruk gelegd op producten uit de winkel. “Het nieuwe concept focust op biologische, lokale en verse producten en probeert voedselverspilling tegen te gaan. Daarnaast bevestigt Un Tour Au Jardin dat het de voorkeur geeft aan korte ketens en dat het meer wil gaan samenwerken met lokale leveranciers.”