Tournée Minérale bezorgt drankenhandelaars een flinke kater

De Tournée Minérale is officieel van start gegaan. Een maand lang zullen duizenden consumenten geen druppel alcohol meer aanraken. Vorig jaar deden zo’n 122.460 mensen mee aan de actie. Een uitdaging voor het goede doel, de Stichting tegen kanker, die mogelijk een impact heeft op de alcoholsector.

 

Bij de start van de actie hebben zich al zo’n 99.694 deelnemers ingeschreven voor Tournée Minérale. En dat cijfer blijft maar stijgen. In 2017 organiseerde de Stichting tegen Kanker voor de eerste keer Tournée Minérale. Het idee? Iedereen aanmoedigen om in februari een maand lang geen alcohol meer te drinken. Vorig jaar namen maar liefst 122.460 mensen deel aan de uitdaging en dat om verschillende redenen: een persoonlijke uitdaging, ondersteuning van het onderzoek tegen kanker, de zoektocht naar een gezondere levensstijl, een dieet, enzovoort. In totaal leverde de actie 170.000 euro op voor de Stichting tegen Kanker.

 

Hoewel niet alle deelnemers hun doel behaalden, gaf 8 op de 10 deelnemers wel aan dat ze in februari geen druppel alcohol hebben aangeraakt.

 

Een verklaring die bevestigt wordt door de cijferanalyse van de drankensector. Volgens de Federatie van Belgische Drankenhandelaars, liep het gemiddelde omzetverlies op alcoholische dranken op tot 15%. “We hebben ons gebaseerd op een enquête bij onze leden en we hebben daarbij de gegevens van februari 2017 vergeleken met die van 2016. Daaruit bleek dat het gemiddelde omzetverlies op alcoholische dranken was opgelopen tot 15%.Daarnaast steeg de verkoop van waters, frisdranken en fruitsappen met 3,3%. Tournée Minérale is de enige verklaring voor die stijging. Er waren op dat moment immers geen andere grote veranderingen die de stijging kunnen verklaren. En dan nog, mochten andere factoren wel mee hebben gespeeld dan was hun invloed miniem tegenover die van Tournée Minérale”, legt FEBED uit.

 

Vorig jaar maakten FEBED en Horeca Vlaanderen bekend dat 60% van de drankenhandelaars zijn omzet had zien dalen tijdens de maand februari. Aan de andere kant bevestigden het UCM en Horeca Wallonië dat als er effectief een vermindering van de alcoholconsumptie was, er daar andere, diepgaandere en permanentere redenen voor zouden zijn: alcoholcontroles, zakendiners, accijnsverhogingen, enzo.

 

Volgens de Federatie “is het spijtig dat Tournée Minérale alle aandacht richt op één element inzake gezondheid, met name alcohol”. Daarnaast benadruk het dat “de sector pleit voor een verantwoord alcoholgebruik, waar iedereen het hele jaar door verstandig omspringt met alcohol.” Daarom heeft FEBED dit jaar een brochure verspreid onder de drankenhandelaars met een overzicht van alcoholvrije alternatieven. “Alcoholvrije bieren zijn in opmars en cocktails veranderen spontaan in mocktails. Als de Tournée Minérale een verdienste heeft, dan is het wel dat mensen die liever geen of minder alcohol drinken – om wat voor reden dan ook – nu een uitgebreid assortiment ter beschikking hebben. Maar dat garandeert natuurlijk nog niet dat het omzetcijfer op peil blijft. Het duurt sowieso een tijdje vooraleer wijzigende consumentenvoorkeuren correct zijn vertaald naar een nieuw gamma, commerciële voorwaarden, stocks,…”, besluit FEBED.

 

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen