Tesco sluit twee Britse distributiecentra

Tesco gaat zijn netwerk van distributiecentra in het Verenigd Koninkrijk inkrimpen. De winkelketen wil twee van de 25 centra sluiten. Een duizendtal jobs zijn bedreigd.
 

De sluiting past in het kader van het ‘transformatieprogramma’ dat twee jaar geleden werd voorgesteld. De Britse supermarktketen, die over het Kanaal marktleider is, lijdt steeds meer onder de toegenomen concurrentie van onder andere Aldi en Lidl. Ze is de grootste private werkgever van het VK, met 310.000 werknemers.

 

De distributiecentra van  Welham Green en Chesterfield sluiten hun deuren. Hierdoor verdwijnen 1.050 jobs. Een deel van de taken van beide DC’s worden overgeheveld naar het eigen centrum van Tesco in Reading en een ander deel naar dat van Middlesborough. In beide DC’s worden hiervoor een 500-tal jobs gecreëerd.

 

Het rationaliseringsplan van Tesco had eerder al een impact op de tewerkstelling binnen de groep. Eerst gingen 2.000 jobs verloren na de sluiting van 43 supermarkten. Nadien werden nog eens 2.000 jobs geschrapt toen de openingstijden van 50 winkels werden verminderd.

 

Volgens kenners van de Britse retailmarkt is de sluiting van de twee DC’s geen uiting van paniekvoetbal ten gevolge van de toegenomen concurrentie en prijsdruk, maar een weldoordacht plan om de logistiek meer te stroomlijnen en aan te passen aan de groei van de e-commerce, die ook in het Verenigd Koninkrijk in een stroomversnelling zit.

 

Logistiek wordt door CEO Dave Lewis als een van de kerncompetenties van Tesco beschouwd. Die moet het verschil maken in een snel veranderende wereld. Dat is ook de reden waarom hij alle logistieke taken die in onderaanneming waren gegeven aan de logistieke bedrijven Wincanton en DHL Supply Chain, terug wil insourcen. Zo wordt de opslag van textiel en kleren die door DHL in Daventry wordt verzorgd, terug binnengehaald. Ze worden overgeheld naar een eigen distributiecentrum in de regio.

 

Lewis, die bij Unilever werd weggekaapt, moet Tesco weer gezond maken. De keten boekte in 2015 een verlies van 6,4 miljard pond (voor belastingen) omdat de verkoop daalde. Hij wil die onder andere opkrikken door het assortiment te verbreden, de winkels te vernieuwen en de prijzen te verlagen. Voorlopig is hij in dat opzet deels geslaagd – de omzet daalt niet meer – maar de verliezen blijven hoog onder invloed van de lagere prijzen en de investerigen in de vernieuwing van de winkels.

categorie: 

Laatste productlanceringen