Voor het eerst koopt de Vlaming meer dan de helft van zijn brood in de supermarkt. Het marktaandeel van de warme bakkers gaat verder achteruit, mede door de introductie van vers brood bij Aldi en Lidl.

De grootdistributie heeft de traditionele bakker voorbij gestoken als verkoper van vers brood. Uit een onderzoek van GfK Belgium in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) blijkt immers dat de supermarktketens (inclusief discounters) meer dan de helft van de broodmarkt in handen hebben, terwijl de bakkers verder achteruitgaan.

Het onderzoek, waarbij 2.711 Vlaamse ­gezinnen ondervraagd werden, zegt dat het marktaandeel van de klassieke bakker vorig jaar is gedaald van 46 naar 43%. Dat van de grootdistributie steeg naar 52%, het hoogste cijfer ooit.

Enerzijds voelen de bakkers de gevolgen van de steeds dalende broodconsumptie. De consument eet gevarieerder dan vroeger, en brood (dat niet altijd een even gezond imago heeft) komt daarbij minder op tafel.

Anderzijds hebben de supermarkten hun broodaanbod de laatste jaren natuurlijk ook fel uitgebreid. Niet alleen is de bakkerij-afdeling belangrijker geworden bij ketens als Delhaize en Carrefour, ook discountketen die tot enkele jaren geleden geen vers brood verkochten bieden het nu aan (Colruyt, Lidl, Aldi).

De demarche van Aldi en Lidl heeft zeker ook een impact op de traditionele bakker, vooral wat speciaal brood betreft, zegt Geert Merckaert van het VLAM in Het Nieuwsblad. “Het aandeel van de bakker daarin is op één jaar van 46 naar 36% gezakt, vooral ten voordele van Aldi en Lidl”, zegt hij.

Bakkers verdwijnen

Hoeveel bakkers er al dan niet ten onder gaan door deze rechtstreekse concurrentie, is niet duidelijk, maar het verdwijnen van de traditionele bakkerij is wel een trend die al enkele jaren aan de gang is. Zo daalde het aantal bakkers tussen 2008 en 2013 met 11%. Ook in 2014 nam het aantal lokale voedingswinkels verder af, meldt het NSZ. Op jaarbasis daalde het aantal bakkers toen met 1,6%. Sectorfederatie Bakkers Vlaanderen zegt dat er in 1994 nog 4.000 warme bakkers waren in Vlaanderen, maar dat er daar vandaag maar 2.680 van overblijven.

De concurrentie met de grote supermarktketens is daar niet vreemd aan, maar ook het moeilijk vinden van kandidaat-overnemers bedreigt de toekomst van de lokale bakker.

Meer weten over de evolutie van de verkoop van verse voeding in ons land? Lees dan de maandelijkse Info-Vers rubriek in Gondola Magazine, in samenwerking met VLAM. Nog niet geabonneerd? Klik dan hier!