Sligro heeft vandaag aangekondigd dat er een overeenstemming zal bereikt worden over de verkoop van alle aandelen van de Emté Holding, en zijn dochterondernemingen Emté supermarkten, Emté Franchise en Emté Vleescentrale, aan het consortium van Jumbo en Coop. Het consortium zou daarvoor een bedrag van maar liefst 410 miljoen euro neertellen. Door de verkoop zal 2/3 van de activiteiten van Emté bij Jumbo worden ondergebracht en 1/3 van de activiteiten bij Coop. Bovendien verwachten Sligro en Jumbo overeenstemming te bereiken over een meerjarig contract waarbij Sligro als preferred partner van La Place zal optreden. 

De voorgenomen verkoop beslaat de 130 supermarktlocaties van Emté, de retail-distributiecentra in Kapelle en Putten, de Vleescentrale in Enschede en de ondersteunende operationele en commerciële afdelingen van Emté op het hoofdkantoor in Veghel. In 2017 bedroeg de omzet van Emté € 828 miljoen. Bij deze activiteiten zijn circa 6.200 medewerkers oftewel circa 2.700 FTE betrokken. Bovendien wordt beoogd gelijktijdig, in een separate transactie, het winkelvastgoed van de supermarkten aan hetzelfde consortium te verkopen. Het betreft 27 vastgoedlocaties van Emté. Concreet voorziet de transactie dat ongeveer 2/3 (79 winkels) van de Emté-activiteiten bij Jumbo worden ondergebracht en de overige 1/3 (51 winkels) bij Coop. Jumbo en Coop hebben in het verleden al samengewerkt en dat met herhaaldelijk succes. “Ze kijken dan ook met veel vertrouwen uit naar deze integratie”, klinkt het in een gezamenlijk persbericht.

410 miljoen euro

De totale waarde van de transacties beslaat € 410 miljoen dat is opgebouwd uit € 275 miljoen voor de retailactiviteiten, € 60 miljoen voor het vastgoed en € 75 miljoen compensatie voor werkkapitaalposten die, als gevolg van de verwevenheid van Foodservice- en Foodretailactiviteiten binnen Sligro Food Group, achterblijven.

Geen andere oplossing

“Wij zijn trots op Emté en onze collega’s die elke dag klaar staan voor onze klanten. De conclusie medio 2017, dat ondanks die inzet en alle waardering van onze klanten, een toekomst voor Emté als zelfstandige formule niet langer de beste strategische optie was, was dan ook niet gemakkelijk. We hebben de tijd genomen om zorgvuldig de alternatieven te onderzoeken, met oog en respect voor alle betrokkenen. Wij zijn ervan overtuigd dat we met de keuze voor het voorstel van Jumbo en Coop recht doen aan de belangen van onze medewerkers, franchiseondernemers, klanten, partners en leveranciers en bovendien de meeste waarde creëren voor onze aandeelhouders”, verklaart Koen Slippens, CEO van Sligro Food Group.

Conform de SER-fusiecode zullen de werknemersorganisaties en de SER op de hoogte worden gesteld. De Ondernemingsraden zijn om advies gevraagd. De transactie zal worden aangemeld bij de ACM. Partijen streven ernaar om de transactie in de loop van 2018 af te ronden. Alle betrokken medewerkers gaan mee over naar het consortium.

Foodservice

“Wij zullen ons, na afronding van de transactie later dit jaar, samen met Jumbo en Coop inzetten voor een goede overgang van onze Emté-formule en daarnaast ons bedrijf volledig richten op een toekomst als gefocuste, ambitieuze en toonaangevende internationale foodservicespeler. Met de leveringen aan La Place, als onderdeel van deze deal, verstevigen wij opnieuw onze positie in de foodservicemarkt in Nederland”, vervolgt de CEO van Sligro.

Jumbo: de uitbreiding sluit aan bij onze groeiambities

“De beoogde overname van een groot deel van Emté is opnieuw een geweldige stap in de ontwikkeling van ons familiebedrijf. Deze uitbreiding sluit ook erg goed aan bij onze groeiambities. We zien goede mogelijkheden om met deze winkels verder te bouwen aan onze omnichannel-strategie, die erop gericht is dat we op zoveel mogelijk plaatsen en op zoveel mogelijk momenten beschikbaar zijn voor onze miljoenen klanten. Daarnaast verwelkomen we Sligro als preferred partner van La Place restaurants in Nederland. Sligro en La Place zijn twee toonaangevende namen op het gebied aan foodbeleving. De voorgenomen samenwerking staat daarmee borg voor een verdere kwaliteitsslag”, verklaarde Frits van Eerd, CEO van Jumbo Supermarkten.

Coop: versterkt zijn positie in Nederland

“Wij zijn bijzonder trots dat we met deze gezamenlijke beoogde Emté-transactie onze positie in Nederland verder kunnen verstevigen. Deze stap sluit naadloos aan bij onze groeiambitie om Coop steviger op de kaart te zetten. Als coöperatie staat Coop letterlijk en figuurlijk dicht bij haar klanten en biedt het voor elke over te nemen supermarkt een mooie formule om in elk lokaal marktgebied succesvol te kunnen opereren. We zijn er klaar voor om samen met onze nieuwe collega’s en ondernemers verder te bouwen aan ons unieke coöperatieve huis. Hiermee maken we voor nog meer consumenten in Nederland samen het verschil”, benadrukt Fred Bosch, CEO van Coop Supermarkten.