SIAL 2016: Ons winkelmandje!

Wat ging er zoal over de tongen in de wandelgangen van de editie 2016 van de SIAL? De Brexit uiteraard, en de risico’s die de uittreding van de Britten uit de Europese Unie zal meebrengen voor de voedingsindustrie. Al werd daar voorlopig nog in bedekte termen over gesproken. De sector hoopt echter dat er genoeg compromissen zullen kunnen gesloten worden om essentiële akkoorden te vrijwaren. Voorlopig geldt het adagium ‘Wait and See’. Ondertussen hielden onze redacteurs de ogen open en sprokkelden ze de volgende informatie op de beurs in Villepinte.

 

Belgium, one point

 

Dit jaar speelde België zowel de regionale als de federale kaart uit door de verschillende landsdelen te verenigen onder het merk België, zonder dat ze daarom moesten verliezen aan identiteit. Een goed idee.

 

Tot zover het compliment, want we hebben ook iets gezien waar we minder vrolijk van werden. Het begon allemaal toen we door enkele enthousiaste Zuid-Amerikanen op hun stand werden uitgenodigd om hun “schitterende aanbod artisanale bieren” te gaan ontdekken. Wie bier zegt, zegt België, en groot was dan ook onze verbazing toen we in de onmiddellijke buurt van onze Latino-vrienden enkele Belgisch brouwers aantroffen, elk met hun… eigen stand. Was het dan zo moeilijk om dit anders op te lossen? Bijvoorbeeld door alle Belgische speciaalbieren onder één dak te verenigen, en zo een gezamenlijke statement te maken naar de tienduizenden internationale bezoekers toe, die maar wat blij zouden geweest zijn dat ze op die manier ons “schitterende aanbod artisanale bieren” hadden kunnen ontdekken. Een gemiste kans, volgens ons…

 

 

Superaliments(ticexpialidocious)

 

Superfood, met andere woorden voeding die door haar aard goed is voor de gezondheid, was één van de belangrijkste items van deze editie van de SIAL. Quinoa, kale, chia, algen, mate enzovoort, zijn vandaag doorgedrongen tot de mainstreamkeuken. Ze worden bereid op elke mogelijke wijze, zodat iedereen in dat ruime aanbod wel iets naar zijn smaak vindt.

 

 

Zeg nooit zomaar halal tegen halal…

 

Een van de meest opmerkelijke verrassingen van deze editie was Happylal Baby, een assortiment van halalfood voor kinderen dat zich op meer dan één vlak onderscheidt. Voor moslims is het immers niet altijd gemakkelijk om halalvoeding te vinden voor de allerkleinsten. Julie Le Roy heeft dit zeer goed begrepen. Ze zag haar vrienden dagelijks in de weer met het bereiden van halalmaaltijden voor hun kids, en begreep meteen dat daar een markt open lag. Ze begon met een halalaanbod voor kinderen vanaf twaalf maanden. Happylal Baby brengt vijf kwaliteitsrecepten op basis van 100% natuurlijke ingrediënten, waaronder 80% biogroenten en -peulvruchten, die worden bereid in Frankrijk. Haar product beantwoordt niet alleen aan de behoeften van een specifieke doelgroep, maar zorgt ook voor een trendbreuk met de bestaande codes en clichés. De doypacks waar haar producten in verpakt zitten zijn niet alleen praktisch en makkelijk transporteerbaar, ze zien er ook modern en aantrekkelijk uit. De dubbele uitdaging van het product werd op 21 juni 2016 tijdens het “Concours de l’innovation alimentaire” door de regio Paris-Ile-de-France bekroond met de prijs “Prêt à manger, praticité, design”. De wedstrijd werd georganiseerd door het “Centre Régional de Valorisation et d'Innovation Agricole et Alimentaire de Paris-Ile-de-France”.

 

Het koningskind

 

In navolging van Happylal werden er dit jaar een aantal innovaties gepresenteerd die speciaal voor onze kleine cherubijntjes werden ontwikkeld, met als leitmotiv gezondheid en kwaliteit. Daaronder een gamma van verse purees, mooi gepresenteerd in kleine glazen potjes genaamd “Comme des Papas”. Deze purees zijn gemaakt met biologische streekproducten, en bevatten geen bewaarmiddelen of additieven. Net zoals de “Barres aux Fruits et aux Céréales” van Yooji trouwens, die worden gemaakt in Frankrijk en bestemd zijn voor baby’s vanaf 10 maanden. Voor de grotere kinderen is er Fruchee van Dairy Concepts Ireland, melksnacks in on-the-goverpakkingen waar je geen lepel voor nodig hebt. Ze beloven extra calcium en vitamine D.

 

 

Vegan

 

Tussen alle veganproducten die we dit jaar hebben aangetroffen op de SIAL ,zijn er twee die onze bijzondere aandacht hebben getrokken. De eerst is Végé Snack van A.B. Technologies Alimentaires. De reden: dit is een product dat niet beweert wat het niet is. De bereidingen op basis van groenten mogen dan zoals kaas in sneetjes worden gepresenteerd, in tegenstelling tot veel veganproducten zie je meteen waarover het hier gaat. De wortelsneetjes zijn wel degelijk oranje en de broccolisneetjes groen, transparantie troef! Het tweede product waren de Pulled Chunks van Vegini, waarbij we vooral onder de indruk waren van de snelheid waarmee het bedrijf een vegetarisch alternatief voor de nog zeer nieuwe trend van pulled pork op de markt bracht. Het is duidelijk dat veganproducten steeds beter en lekkerder worden, en zorgen voor een smaak die steeds dichter ligt bij hun vleesalternatieven. Zo wachtte ons ook een mooie verrassing in het internationale paviljoen waar we de veggieproducten van het Taiwanese VegeFarm konden testen. De Frankfurter worsten, aperitiefworstjes en garnalen zagen er precies zo uit als the real thing, en ook de smaak lag er wel heel dicht bij…

 

 

‘Zonder’ is nog steeds heel populair

 

Als er één trend is die blijft boomen in onze supermarkten, is het wel die van de ‘zonder gluten’. Niet omdat het aantal consumenten met een intolerantie zo enorm is gestegen, maar wel omdat er steeds meer mensen zijn die er (terecht of onterecht) van overtuigd zijn dat dit soort producten beter is voor hun gezondheid. Ook dit jaar geldt dus duidelijk ‘zonder… is beter’. Goede voorbeelden zijn de biologische Nuco Organic Coconut Wraps uit de Filipijnen, die noch gluten, noch ggo’s bevatten, en zelfs geen extra zout. Kers op de taart: ze zijn bovendien ook vegan. En wat dacht u van Saitaku met gekleurde sojablaadjes voor leuke sushi-avonden, evengoed vegan en zonder gluten.

 

 

Nostalgie

 

De nostalgische trend is duidelijk aan het tanen, en dat hoeft geen probleem te zijn. Oma’s keuken is misschien iets te veel aangehaald als het nec plus ultra. Niet dat oma helemaal van de kaart is geveegd, maar ze is vandaag wel connected…

 

 

Vervaging tussen de producten

 

Er wordt duidelijk steeds meer geëxperimenteerd met de grenzen tussen de verschillende productcategorieën. Zo maakten de Chilenen van Winebeer, waarschijnlijk onder het motto “what’s in a name?” bijvoorbeeld een wijn met bier. Waarschijnlijk niets voor de echte diehards van één van beide ingrediënten, maar waarom niet voor een nieuw soort consument die op zoek is naar iets dat enigszins anders is. Nieuwe ideeën zijn altijd welkom, en de stand was alvast dichtbevolkt.

 

 

Doggybag

 

De Belgische chocolatier Bruyerre trok met zijn origineel verpakte pralines de aandacht van de jury die moest oordelen over de Sial Innovation 2016. Bruyerre gebruikt hiervoor reproducties van de neoklassieke schilderijen van de Belgische kunstenaar Thierry Poncelet, waarop honden historische personages vertolken. Deze samenwerking werd mogelijk gemaakt door Marlex, het Brusselse bureau gespecialiseerd in licenties. Bruyerre was ook te zien in de reportage die het journaal van het Franse televisiestation TF1 wijdde aan de SIAL. Dit wierp blijkbaar onmiddellijk vruchten af, want er bleek grote interesse voor zijn producten.

 

 

Transparant of mysterieus?

 

Transparantie werkt! Zo was de pers gek op de gerookte sardines van Karavela uit Litouwen, verpakt in een conservenblik die het product, dat overduidelijk overtuigde bij de degustatie, perfect uitlegt.

 

Premiumisatie is een trend die zich de laatste jaren steeds meer doorzet. De ‘Cave à Viande’ van Puigrenier stelt vlees voor dat minimum 21 dagen gerijpt is in de koelkamer en gepresenteerd wordt in een houten kistje. Heel elegant allemaal, maar zal de consument zich laten verleiden door vlees dat hij bij de aankoop totaal niet kan zien?

 

 

Aanraders

 

Van sommige producten weet je meteen dat ze lekker gaan zijn wanneer je het recept bekijkt. Andere trekken je dan weer over de streep door de manier van werken. Zo waren we meteen overtuigd van het Colombiaanse merk Selvatica, dat een hele reeks theeën en kruidentheeën brengt die gemaakt zijn van vruchten uit het Amazonewoud, in prachtige verpakkingen. We kwamen ook te weten dat Selvatica als doelstelling heeft het fragiele ecosysteem van het regenwoud te vrijwaren door de lokale indiaanse bevolking te voorzien van middelen om er zorg voor te dragen. Niet evident voor de verantwoordelijken ervan, omdat het gebied in kwestie gecontroleerd werd door de FARC. “We vroegen ons tot voor kort inderdaad elke dag af of we ‘s avonds nog thuis zouden komen.” We hopen voor hen en voor iedereen in Colombia dat na de akkoorden tussen de regering en de FARC betere tijden in aantocht zijn. Ondertussen kunt u het prachtige werk van de organisatie bekijken op http://www.selvatica.com.com!

 

 


Dit artikel verschijnt in het Gondola Magazine van december 2016. Nog niet geabonneerd? Klik dan hier!

 
 

categorie: 

Laatste productlanceringen