Bavaria kan proosten op een topjaar. Mede dankzij de overname van Palm, boekte de Nederlandse brouwer een recordomzet in 2016. 

Bavaria heeft in 2016 een recordomzet gehaald. De omzet steeg met 14,8% ten opzichte van 2015, van 531,3 miljoen euro naar 610,1 miljoen. Het nettoresultaat groeide van 30,2 miljoen euro naar 32,9 miljoen. In totaal produceerde de brouwer ruim zeven miljoen hectoliter bier in zes brouwerijen en is het Nederlandse bedrijf nu in meer dan 130 landen aanwezig.

Bavaria realiseerde de sterke groei onder meer door de overname van het Belgische Palm Belgian Craft Brewers. Daarmee breidde de Nederlandse brouwer, die vooral pils maakt, zijn portfolio uit met speciaalbieren. De twee biermakers zijn perfect complementair, klonk het bij de overname.

“Het hoogtepunt (van 2016, red.) was zonder twijfel de overname van Palm Belgian Craft Brewers. Onze wens om de ultieme portfoliospeler te worden is daarmee grotendeels vervuld”, zegt Jan-Renier Swinkels, Directievoorzitter en Chief Operations Office.

De Palm-bieren, die sinds mei in handen zijn van Bavaria, werden door de nieuwe eigenaar al in tien nieuwe landen waar Bavaria actief is, geïntroduceerd. Omgekeerd profiteert Bavaria ook al van het Palm-netwerk. “De eerste verkoopsynergie met Palm is gelukt", CFO Frank Swinkelsin het Financieele Dagblad. 

Belgische groei

Ook in België, deed Palm het vorig jaar goed. Palm Belgian Craft Brewers wist in 2016 in België het tij te keren en groeide met bijna 10%, vooral dankzij het roodbruine Rodenbach, abdijbier Steenbrugge, innovatiemerk Arthur’s Legacy en succesnummer Cornet. Ten opzichte van 2015 groeide dit zware blonde bier maar liefst 262% in volume. Uit cijfers van Nielsen blijkt Cornet daarmee zelfs het snelst groeiende bier in België te zijn geweest. De explosieve groei is deels te verklaren doordat het merk afgelopen jaar via de retail verkrijgbaar werd en niet meer alleen via de horeca.