Ook Delhaize met sterke cijfers richting fusie

Delhaize heeft haar laatste jaar als onafhankelijke retailer afgesloten met sterke cijfers. Op groepsniveau boekte het 5% meer omzet (aan ongewijzigde wisselkoersen) en ook in België zorgden groeicijfers voor een groter martkaandeel.

 

Delhaize sluit met haar nieuwste jaarcijfers een tijdperk af. Vanaf midden 2016 gaat de retailer fuseren met het Nederlandse Ahold, waardoor er voor dit jaar geen aparte Delhaize-cijfers meer zullen zijn. Nadat eerder al bleek dat Ahold in goede vorm richting de fusie gaat, blijkt nu ook dat Delhaize met groeicijfers de bladzijde zal kunnen omslaan.

 

Groei voor de groep

 

In het vierde kwartaal van 2015 bedroegen de opbrengsten van Delhaize Groep 6,3 miljard euro, een toename met 14,2% aan actuele wisselkoersen (+4,9% aan ongewijzigde wisselkoersen en zonder het resultaat van de 53ste week in de VS in 2014). De organische omzetgroei bedroeg 4,9%.

Ook op jaarbasis zijn de cijfers voor Delhaize Group positief. De retailer genereerde een omzet van 24,4 miljard euro, 15,6% groei meer dan vorig boekjaar. Zonder het effect van winkelopeningen en wisselkoerseffecten bedroeg de omzetgroei 3,2%.
 

 

België: +5,6%

 

In thuismarkt België zette Delhaize het herstel van de voorbije kwartalen verder. De supermarktketen boekte in het vierde kwartaal een omzet van 1,3 miljard euro, +5,6% in vergelijking met Q4/2014. Toen werden de resultaten wel nog sterk beïnvloed door de onzekerheid van het aangekondigde Transformatieplan. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 5,1%, wat betekent dat Delhaize België een goede eindejaarsperiode heeft gehad. De retailer zegt dan ook “behoorlijk” aan marktaandeel gewonnen. Voor het boekjaar 2015 zegt Delhaize nu 24% marktaandeel te hebben, wat vermoedelijk ten koste van Carrefour gaat.

 

Over heel het afgelopen jaar boekte Delhaize België 5 miljard omzet. Een toename met 1,3% tegenover 2014, als gevolg van een vergelijkbare omzetgroei van 0,9% en de uitbreiding van het netwerk. De investeringen die Delhaize heeft gedaan om het imago weer op te krikken na de aangekondigde herstructurering weegt wel op de marges. De onderliggende bedrijfsmarge bedroeg in Belgie slechts 2,1%, tegenover 4% in de VS en 4,7% in Zuidoost-Europa.

Amerika: + 2,6%

 

In de Verenigde Staten, die goed zijn voor ongeveer twee derde van de omzet van Delhaize Group, deed de Belgische retailer het alweer goed. De omzet steeg er in Q4 met 2,6% tot 4,4 miljard dollar (4,1 miljard euro) en met 2,2% op jaarbasis tot 17,8 miljard dollar (16 miljard euro). Uithangborden Food Lion en Hannaford boekten beiden een positieve reële omzetgroei van meer dan 3%, volgens Delhaize dankzij de prijsinvesteringen bij beide enseignes en het zachte klimaat.

 

Sterke groei in Zuidoost-Europa

 

Zuidoost-Europa is dan wel de kleinste “kernmarkt” van Delhaize Group, de regio kan wel de sterkste groeicijfers voorleggen voor het afgelopen kwartaal. De omzet steeg er met maar liefst 13,3% . Op jaarbasis bedroeg de groei er 9,5%, vooral dankzij de expansie in Griekenland en Roemenië waar Delhaize 40 nieuwe winkels opende.

 

Fusie met Ahold

 

Over de fusie met Ahold wordt niet veel gelost. CEO Frans Muller bevestigt wel dat de bedrijfscombinatie midden dit jaar moet afgerond worden. “Wij kijken ernaar uit om onze activiteiten met een positieve operationele dynamiek samen te voegen in een sterkere en grotere groep wanneer de fusie met Ahold, afhankelijk van definitieve goedkeuringen, halverwege 2016 zoals gepland zal worden afgerond”, klinkt het.

 

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen