Takeaway.com, tot voor kort in België pizza.be, is in 2016 sterk gegroeid. Uit de jaarcijfers blijkt dat de omzet met 45% steeg naar een bedrag van 111,6 miljoen euro. In Duitsland groeide de omzet met 53%, in Nederland met 23% en in andere afzetmarkten steeg de omzet zelf met 82%.

Het bedrijf zag buiten zijn omzet ook het aantal aangesloten restaurants stijgen tot 28 787 en ook het aantal vaste klanten steeg tot bijna 8,9 miljoen. Het bedrijf verwerkte afgelopen jaar maar liefst 49,3 miljoen bestellingen, een toename van 46% in vergelijking met 2015.

Maar het is niet al goed voor het bedrijf. Takeaway.com boekte een negatief brutobedrijfsresultaat van 18,3 miljoen euro, een nog groter verlies dan de 13,8 miljoen euro van 2015. Enkel België en Nederland zijn winstgevend. Duitsland, waar het bedrijf actief is als lieferando.de, boekte een omzet van 36,8 miljoen euro. Maar investeerde wel fors in marketing: 51,2 miljoen euro. Wat leidde tot een negatieve brutowinstmarge van 107%.

De reden voor dit negatieve cijfer: Takeaway.com ondervindt stevige concurrentie van Delivery Hero en wil door investeringen in marketing en productontwikkeling het marktleiderschap naar zich toetrekken. Het bedrijf hoopt in 2019 een positief brutobedrijfsresultaat neer te zetten in Duitsland.

Ondanks het negatieve brutobedrijfsresultaat blijf CEO Jitse Groen positief. “2016 was een opwindend en boeiend jaar voor Takeaway.com. We deden vier strategische aankopen en trokken met succes naar de Euronext Amsterdam. Na onze oprichting in 2000, groeien we nog steeds met als doel: Europese leider worden als online maaltijdbezorger.”

Investeringen blijven belangrijk voor Takeaway.com, zo willen ze opboksen tegen internationale concurrenten zoals Deliveroo en UberEats. Een project waar ze nu mee bezig zijn, zijn eigen maaltijdbezorgers. Sinds vorig jaar heeft Takeaway.com nu ook fietskoeriers rondrijden voor restaurants die zelf niet willen leveren aan huis. Momenteel rijden er al Takeaway-fietskoeriers in 17 grote steden van 5 Europese landen.

Het bedrijf verwacht in 2017 25% meer orders nu Takeaway.com in Duitsland het marktleiderschap naar zich toe heeft getrokken. Wel verwachten ze ondanks een stijgende omzetgroei, weer verlies volgend jaar.