Het koopgedrag van de zogenaamde ‘Nieuwe Nederlander’ verschilt sterk met die van de autochtone Nederlander. Zo heeft 40% van hen een voorkeur voor de A-merken, terwijl dit bij de autochtone Nederlander slechts in 18% het geval is. Dit blijkt uit een onderzoek van GfK.

Het marktonderzoeksbureau onderzocht in Nederland het shoppergedrag, de aankoopbeslissingen en onderliggende motivatie onder 500 ‘Nieuwe Nederlanders’. Deze worden gedefinieerd als ‘niet-Westerse allochtoon met een islamitische achtergrond’.

Uit dat onderzoek komt naar voren dat, naast de grotere voorkeur voor A-merken, ze veel vaker impulsaankopen doen. Voorafgaand aan een winkelbezoek weet 46% van de Nieuwe Nederlanders exact wat ze gaan kopen, terwijl dit bij de autochtone Nederlanders veel hoger is (67%).

Ze geven aan ook vaker onverwachts geld uit en zijn snel te verleiden tot het doen van een aankoop. Ook blijkt dat ze vaker aankopen doen en meer uit te geven dan de autochtone Nederlanders. Onderhandelen is voor hen heel gewoon. Tevens zijn ze bereid langer te reizen voor hun aankopen en trekken ze meer tijd uit als ze eenmaal in een winkelcentrum zijn, vlijkt nog uit het onderzoek. 

 

Snoep en bio

Snoep is voor hen belangrijker dan voor de autochtonen: 51% van de nieuwe Nederlanders koopt wekelijks snoep, tegenover 29% van de autochtone landgenoten. 

De voorkeur voor biologisch onder de nieuwe Nederlander is groot. Bijna de helft (48%) van hen geen aan de voorkeur te geven aan bio-producten, terwijl dat voor 24% van de autochtone Nederlanders geldt. 

Nieuwe kansen voor retailers

Met dit onderzoek wil het bedrijf de retailers en fabrikanten inzichten bieden ter ondersteuning van hun marketingstrategie. De Nieuwe Nederlanders, die vaak een islamitische achtergrond hebben, worden een groeiende groep consumenten.  Veel gevestigde supermarktketens weten nog niet goed hoe ze kunnen inspelen op hun wensen. Dat verklaart het stijgende succes van specifieke winkelformules als Tanger Markt (die nu ook in België aanwezig is) of kleinere halalsupermarkten.