Niet Carrefour, maar Colruyt de goedkoopste voor bio

Colruyt biedt de laagste prijzen aan in bio, op de voet gevolgd door Carrefour. Dat blijkt uit onderzoek van Gondola, vakblad voor de retailsector. Vooral Match en bio-speciaalzaak Origin’O, maar ook Delhaize zijn een pak duurder. 

 

 

Wie is de goedkoopste in bio? Met die vraag in het achterhoofd trok Gondola naar tien verschillende winkelketens in de regio Gent om zoveel mogelijk producten met elkaar te vergelijken. Uit dat onderzoek bleek dat Colruyt (nipt) de goedkoopste is. De eindafrekening bij 35 vergelijkbare bio-producten bij Colruyt bedraagt 68,84 euro, terwijl die bij Carrefour afklokte op 69,92 euro. Een verschil van 1,08 euro ofwel 1,5%. Carrefour is dus niet de goedkoopste van het land, hoewel het die ambitie wel luidop uitgesproken heeft.Albert Heijn (5%), Delhaize (11%) en Match (26%) zijn in vergelijking met Colruyt allen een stuk duurder. Lidl en Aldi bieden weliswaar voor sommige producten nog lagere prijzen, maar hebben een te beperkt aanbod om een volwaardige vergelijking te maken. Ook Makro heeft een te beperkt aanbod. 

 

De gemiddelde prijsverschillen verhullen dat sommige productcategorieën bij verschillende supermarkten in prijs dichter bij elkaar zitten dan andere. Met name bij versproducten is dat het geval. Het gemiddelde verschil tussen Colruyt en Delhaize bedraagt in totaal bijvoorbeeld 11%, terwijl dat verschil bij verse producten (zoals kiwi, komkommer, witloof en courgetten) 8,8% bedraagt. Met andere woorden: Colruyt en Carrefour maken iets meer het verschil met hun huismerken, respectievelijk Colruyt Boni Bio en Carrefour Bio. De prijsverschillen sluiten voor alle duidelijkheid niet uit dat er ook een kwaliteitsverschil is in de producten.

 

Prijs is voor veel mensen een struikelblok bij het aankopen van bio. Gemiddeld zijn bio-producten 30% duurder dan gewone producten, al zijn er per productcategorie grote verschillen. Een bio-ei kostte vorig jaar bijvoorbeeld bijna het dubbele van een scharrelei. Het verschil tussen gewoon vlees en zijn bio-variant bedraagt 16 procent. Die prijsverschillen hebbenonder meer te maken met het feit dat bio arbeidsintensiever, met duurdere grondstoffen en teeltmethodes en met meer oog voor dierenwelzijn geproduceerd wordt. Prijsverlaging is voor de bio-sector geen doel op zich, maar toch is het duidelijk dat lagere prijzen de drempel naar bio voor bepaalde consumenten gevoelig kunnen verlagen. Dat blijkt ook uit onderzoek van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM): de consumptie van bio-producten in ons land steeg vorig jaar weliswaar met 15% tot 760 miljoen euro, maar in Vlaanderen was er een daling van 2%. Uit het onderzoek blijkt dat prijs voor Vlamingen de belangrijkste reden is om geen bio-producten te kopen.

 

Auteur: 

d.soenens@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen