Mestdagh: maandag wordt het strategische plan eindelijk aangekondigd

“Mestdagh is niet in levensgevaar, maar verkeert ook niet in optimale gezondheid”, reageerde Eric Mestdagh nog begin maart. Toen kondigde hij samen met de nieuwe CEO, Guillaume Beuscart, aan dat er een strategisch plan zat aan te komen tegen het einde van het eerste kwartaal dat zich zou uitstrekken over 2 à 3 jaar. En dat plan lijkt nu klaar te zijn, aangezien de vakbondsafgevaardigden maandag 7 mei om 9u30 verwacht worden op een bijzondere ondernemingsraad.

 

Oorspronkelijk ging het om een normale ondernemingsraad die op 7 mei zou doorgaan, gevolgd door een overlegvergadering. Maar die laatste is nu vervangen door een bijzondere ondernemingsraad, dat meldden verschillende bronnen. Een samenkomst die voor de nodige ongerustheid zorgt bij het personeel en de vakbondsafgevaardigden.

 

De directie bevestigt dat het niet zo goed gaat met de groep en dat de nodige maatregelen genomen moeten worden om het bedrijf terug op de rails te zetten. Mestdagh heeft momenteel 83 winkels in zijn bezit, waarvan 52 geïntegreerde. In een interview met L’Echo vertelde Eric Mestdagh dat het bedrijf liever wil focussen op de winkelbeleving dan op expansie. Maar Mestdagh is met Carrefour Market natuurlijk ook dé master franchiser in het zuiden van ons land, wat natuurlijk voor de nodige verplichtingen zorgt tegenover zijn partner. Het contract dat Mestdagh aan Carrefour bindt, loopt in 2020 af, en dus moeten de voorwaarden opnieuw onderhandeld worden. Al lijkt het een drastische verandering erg onwaarschijnlijk, als je weet dat Carrefour 25% van het kapitaal in handen heeft.

 

Door de samenwerking met Carrefour te bevestigen tijdens de herstructurering die in 2010 plaatsvond bij Carrefour, heeft Mestdagh niet alleen 16 Carrefour-winkels die met uitsterven bedreigd waren, overgenomen. En dat in goede verstandhouding, klinkt het. Maar heeft de retailer ook heel zijn winkelpark omgebouwd, door de Champion-winkels (vroeger onderdeel van de Franse groep Promodès, voor de fusie van het bedrijf met…Carrefour) aan te passen aan het concept en het bestek van Carrefour Market. Al is het overduidelijk dat die winkels onderdeel zijn van de Carrefour groep, dat steeds genoot van een voorbeeldig imago: “Carrefour Market Groupe Mestdagh” wordt van bij het binnengaan in de winkel namelijk overal duidelijk vermeld. Toch heeft Mestdagh, binnen het Carrefour Market-netwerk, ook enkele specifieke kenmerken. Het bedrijf beschikt bijvoorbeeld over zijn eigen logistieke middelen. Bovendien heeft het goede imago van Mestdagh met betrekking tot de verse voeding, in het bijzonder de slagerij, lange tijd in het voordeel gespeeld van het bedrijf. Al hebben verschillende directe concurrenten in Wallonië, zoals Intermarché, hun achterstand ondertussen ingehaald. Mestdagh blijft met andere woorden zowel trouw aan Carrefour Market als aan zijn eigen typische kenmerken, wat soms een erg delicate oefening is.

 

Toen begin maart werd aangekondigd dat er een strategisch plan zat aan te komen, benadrukte Guillaume Beuscart dat het bedrijf zich terug zou focussen op de ontwikkeling van het koopgedrag van klanten, door het assortiment aan te passen en technologische mogelijkheden te bestuderen. Eric Mestdagh voegde daar nog aan toe dat het in principe heel gemakkelijk zou zijn om de cijfers uit het rood te halen door bijvoorbeeld investeringen en opleidingen te schrappen.“Maar of dat ook een goed idee is, als je rekening houdt met het feit dat Mestdagh een familiebedrijf is dat al 118 jaar meegaat en dat zich vooral focust op lange termijn, dat is een andere vraag. Het is niet iets dat binnen onze filosofie past. We willen onze kennis niet verspelen door te impulsief te reageren. Dankzij de hulp van Guillaume, willen we op een stevige basis kunnen verderbouwen.”

 

Wij houden u maandag en de dagen daarna zeker op de hoogte van de inhoud en de sociale impact van het strategische plan. Houd de Gondola website dus zeker in de gaten!

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen