Meer fruit maar minder groenten gekocht in 2017

De gemiddelde Belg kocht vorig jaar minder groenten en meer fruit. De prijzen voor groenten en fruit stegen, waardoor de gemiddelde uitgaven per persoon met 7% toenamen. Daarnaast blijft DIS1 het belangrijkste verkoopkanaal, gevolgd door de hard discount. Die conclusies trok VLAM uit het panelonderzoek van GfK Belgium, en die publiceren wij integraal integraal in het 235ste Gondola Magazine.

 

Elke maand publiceert ons magazine de rubriek Infovers. De informatie die volgt toont de belangrijkste conclusies van VLAM op de markt van groenten en fruit voor 2017, daarvoor baseerde het zich op gegevens van onderzoeksbureau GfK en zijn ConsumerScan.

 

Licht dalende groenteaankopen

 

De aankopen van verse groenten voor thuisverbruik schommelen sinds 2008 tussen de 39 en 40 kg per capita maar daalden vorig jaar met 1 kg tot 38,1 kg. Door een stijging van de gemiddelde prijs van 2,44 euro per kg in 2016 naar 2,51 euro in 2017 bleef de groentebesteding met 95,69 euro per capita wel op peil. Nagenoeg alle Belgische gezinnen kopen verse groenten. Ze doen dit gemiddeld 57 keer per jaar of één keer minder dan in 2016. Vlamingen en gezinnen uit de hogere sociale groep kopen in verhouding meer verse groenten dan Walen en gezinnen uit de middelste en lagere sociale groep.

 

Het verschil in bestedingen tussen de hogere en de lagere sociale klasse werd vorig jaar groter. Binnen het segment van verse groenten stijgen de voorverpakte verwerkte groenten verder door en nemen een aandeel van 10% in volume en 17% in bestedingen in. De biogroenten groeiden vorig jaar minder sterk dan de jaren voordien. Twee derde van de Belgen koopt al eens biogroenten. De Belg koopt gemiddeld 1,8 kg biogroenten per jaar.

 

Licht stijgende fruitaankopen

 

De aankoop van vers fruit steeg licht van 46,6 naar 47 kg per capita. Fruit was vorig jaar 4% duurder waardoor de fruitbestedingen 5% hoger uitkwamen. De Belg besteedde vorig jaar gemiddeld 122,76 euro aan deze categorie. Net zoals voor groenten koopt bijna elk Belgisch gezin fruit en dit gebeurt gemiddeld 52 keer per jaar of met andere woorden wekelijks. Vlaamse huishoudens zijn grotere fruitkopers dan Waalse en oudere huishoudens grotere dan jongere. De helft van de Belgen kopen al eens biofruit. Het aantal kopers is stijgend maar zoals voor de biogroenten was de groei vorig jaar kleiner dan de jaren voordien.

 

Tomaat blijft de meest gekochte groentesoort

 

De tomaat blijft de koploper binnen het groenteassortiment met een thuisverbruik van 5,7 kg per capita, gevolgd door wortelen met 5,6 kg per capita en ajuin met 4,4 kg per capita. Binnen het tomatensegment winnen vooral de kerstomaten op lange termijn aandeel ten koste van de gewone tomaten. In waarde zijn kerstomaten ondertussen zelfs het belangrijkste segment geworden binnen de tomatenrayon. De sterke groeiers in 2017 waren onder andere de speciale paddelstoelen, Chinese kool, pastinaak, savooikool, rode biet, raapjes en gemengde sla. De opmerkelijkste dalers waren waterkers, kropsla, krulsla/frisée, eikenbladsla en grove andijvie. Binnen de top tien wonnen vorig jaar enkel paprika’s en champignons terrein.

 

 

De Vlaming neigt in verhouding eerder naar paprika, prei, champignons, broccoli, bloemkool, spruitjes en spinazie, terwijl de Waal in verhouding eerder kiest voor ajuin, witloof, courgette, sla, sjalot, andijvie en aubergine. De Brusselaar springt er bovenuit voor tomaten, komkommer en prinsessenboontjes. Groentesoorten die eerder in de smaak vallen bij jongere gezinnen zijn tomaten, wortelen, paprika, courgette, champignons, komkommer, aubergine en diverse slasoorten. Oudere gezinnen kiezen daarentegen eerder voor witloof, prei, koolsoorten, kropsla, selder, sjalot en asperges.

 

Appel blijft koploper binnen fruit, zachtfruit wint terrein

 

De nummer één in de fruitkorf bleef ‘de appel’, met Jonagold op kop. Deze was wel fors duurder omwille van de mislukte oogst. Het verbruik ervan kon zich qua volume dan ook niet handhaven en verloor verder marktaandeel aan vooral de bananen. In 2008 kocht de gemiddelde Belg 5,4 kg Jonagold, terwijl dit in 2017 nog 3,3 kg was. Pink Lady, dat een minder 2016 kende, groeide vorig jaar opnieuw. De aardbeien kenden een goed jaar en stegen zowel in volume als in besteding.

 

 

Andere belangrijke stijgers waren de blauwe bosbessen, braambessen, watermeloenen, frambozen en abrikozen. De perenverkoop viel, na een sterk 2014 waarin de consument opgeroepen werd om de perenproducenten te steunen na de Russische handelsboycot, verder terug tot op het niveau van 2013. Bij de grootste dalers behoorden de stekelbessen, de vijgen, alle perenrassen met uitzondering van de Conference, de Reinettes en Granny Smith-appel.

 

Jonge huishoudens kiezen eerder voor appelen, bananen en meloenen. Oudere huishoudens neigen eerder naar sinaasappelen, peren, perziken, nectarines…

 

DIS 1 marktleider en buurtsupermarkt wint terrein voor verse groenten en fruit

 

48% van het aangekochte volume verse groenten en vers fruit passeerde in 2017 bij DIS 1 (hypermarkten en grotere supermarkten) langs de kassa. Dit is één procent minder dan in 2016. Hard discount (Aldi en Lidl) heeft een volumeaandeel van 24%. Na een jaarlijkse stijging tussen 2010 en 2015 voor hard discount, noteren we een stabilisatie in 2017.

 

 

Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt. Het is de enige stijger in 2017 en klom van een marktaandeel van 14 naar 16%. Alle supermarkten samen (Dis 1, Hard discount en buurtsupermarkt) haalden vorig jaar een aandeel van 88%. Verse groenten en vers fruit worden steeds meer supermarktproducten ten koste van de markten, groentewinkels en rechtstreekse aankoop.

 

Een andere trend is de opkomst van de maaltijdboxen die aan huis geleverd worden of kunnen afgehaald worden. Deze formule is succesvol bij welgestelde alleenstaanden en gezinnen met kinderen. Bijna 3% van de Belgen heeft als eens een maaltijdbox besteld.

 

Dit artikel is een fragment uit de juli-editie van Gondola Magazine. Hebt u nog geen abonnement? Klik dan hier.

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Side banner - Ingenico ePayments

Laatste productlanceringen