Groothandelketen Makro gaat haar winkels in Nederland onder handen nemen om de tegenvallende resultaten op te krikken. De retailer ontwikkelt een nieuw winkelconcept waarin nog maar plaats is voor de helft van het huidige assortiment.

De 17 vestigingen van Makro in Nederland zijn de laatste jaren steeds slechter gaan presteren. Zowel de winst als het marktaandeel ging achteruit. “We maken winst, maar niet genoeg”, zegt Kef van Helbergen (directeur van Makro Nederland) aan de Nederlandse krant het Financieele Dagblad. Daarom gaat de retailer een herorganisatie doorvoeren, waarbij de komende drie jaar 600 jobs geschrapt zullen worden. Makro Nederland trekt ook meer dan 50 miljoen euro uit om zijn winkels te vernieuwen.

In het nieuwe winkelconcept worden scherpe keuzes gemaakt in het aanbod, schrijft het Financieele Dagblad. Het assortiment verkleint van circa 65.000 naar 32.000 producten. “Zo’n enorme wand vol tv’s zul je niet meer bij ons zien”, zegt directeur Van Helbergen. Makro wil zich gaan onderscheiden met uiteenlopende producten die gerelateerd zijn aan voedingsmiddelen, zoals borden, koffiemachines en bijbehorende bonen. Daarnaast zouden basisproducten als wasmiddel, wc-papier en witte t-shirts tot het vaste assortiment moeten gaan behoren. Dat wil Makro aanvullen met seizoensproducten en tijdelijke artikelen, naar eigen zeggen om winkelbezoekers te verrassen.

 

Ook externe verkopers

Makro Nederland wil haar winkels ook openstellen voor externe verkopers zoals een aanbieder van designfietsen, die vierkante meters bij ons kan huren. Zo moeten de Makro-winkels een soort fysieke marktplaats worden waar vanalles te doen is en waar je collega-ondernemers kan ontmoeten.