Lionel Desclée verliet op 1 januari 2019 officieel de directie van Tom&Co om bij een wereldleider in Azië zijn geluk te zoeken. Vandaag wordt duidelijk dat hij vanaf 15 maart aan de slag gaat als de nieuwe CEO van de Japanse supermarktketen Seiyu, onderdeel van Walmart.

Begin oktober kondigde Gondola aan dat Lionel Desclée op 1 januari 2019 opstapte als CEO van Tom&Co. We wisten toen al dat hij op zoek ging naar een nieuwe uitdaging bij een wereldleider in Azië, maar welk bedrijf dat concreet was, was onduidelijk. Vandaag komt er echter duidelijkheid. Vanaf 15 maart wordt Lionel Desclée namelijk de nieuwe CEO van de Japanse supermarktketen Seiyu, een onderdeel van de Amerikaanse gigant Walmart. Bovendien wordt hij ook CEO van Walmart Japan Holdings. Hoewel Desclée zijn geluk nu elders zoekt, blijft hij wel nog lid van de raad van bestuur en aandeelhouder van Tom&Co.

Walmart investeerde sinds 2002 in de Japanse keten Seiyu alvorens het in 2005 over te nemen. De retailer hoopte het bedrijf terug op het rechte pad te brengen, maar dat bleek vergeefse moeite. In februari vorig jaar stapte Takeshi Kamigochi uiteindelijk op als CEO van Seiyu en dat terwijl Walmart op zoek was naar iemand die de keten kon overnemen zodat de Amerikaanse supermarktgigant zich kon terugtrekken uit de Japanse markt. Het was uiteindelijk Mitch Slape die de functie van CEO ad interim op zich nam. Maar Walmart vond nog steeds geen overnemer. Bijgevolg heeft het bedrijf besloten om een nieuwe CEO aan te stellen, in dit geval Lionel Desclée. Seiyu bezit momenteel 335 supermarkten en verschillende winkelcentra in Japan.

Lionel Desclée heeft nu de moeilijke taak om een retailer die in slechte papieren zit, zeker door de komst van de e-commerce en de veroudering van de Japanse bevolking, terug op de rails te zetten. Oudere Japanse consumenten verkiezen namelijk eerder buurtwinkels die 24/h24 open zijn.

Toch zou deze nieuwe uitdaging voor hem geen probleem mogen zijn, aldus Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola Group. "Hij wordt aanzien als Belgisch top talent inzake retail management, en zou misschien zelfs wel een mogelijke toekomstige Personality of the Year kunnen zijn", verklaart Pierre-Alexandre Billiet. 

Ter herinnering, toen de fusie tussen Delhaize en Ahold in 2016 werd bevestigd, paste het merk Tom&Co niet langer in de strategie van het nieuwe bedrijf. Het duo Lionel Desclée en Thierry le Grelle besliste daarom om het merk over te nemen van de groep Delhaize. In juni 2016 richtten ze een nieuwe, volledig onafhankelijke organisatie. In twee jaar tijd slaagde het duo erin om een nieuwe strategie voor de groep uit te werken, een team samen te stellen en alle informatica, boekhoudkundige en logistieke tools op te zetten om volledig autonoom te kunnen werken. In oktober 2018 brak uiteindelijk een nieuw hoofdstuk aan: de aankondiging dat Lionel Desclée vanaf 1 januari 2019 opstapte als Ceo en daarbij vervangen werd door Thierry le Grelle.