Lidl wil 27 Best Market-supermarkten in New York en New Jersey overnemen. De transactie, waarvan de voorwaarden nog niet zijn bekendgemaakt, zou in de komende maanden rond moeten zijn.

Lidl is nog maar beperkt aanwezig in het Noord-Oosten van Amerika. De overname van 27 Best Market-supermarkten in New York en New Jersey moeten er dan ook voor zorgen dat de smart discounter zijn terrein fors kan uitbreiden. Momenteel beschikt de Duitse retailer, die in juni vorig jaa de Amerikaanse markt betrad, over 59 winkels in Virginia, North en South Carolina, Georgia, Maryland, Delaware en New Jersey (3).

“Best Market heeft een enorme positieve rol gespeeld in dit gebied, en we kijken er dan ook naar uit om nauw samen te werken met de medewerkers van Best Market zodat we verder kunnen bouwen op hun succes”, vertelt Johannes Fieber, CEO van Lidl USA. “We zijn erg enthousiast dat we onze winkels kunnen uitbreiden naar verschillende gemeentes in Long Island en New York City. We willen onze eenvoudige en efficiënte aanpak bij meer consumenten introduceren, waardoor nog meer shoppers kunnen genieten van een hoge kwaliteit en bovendien veel geld kunnen besparen.”

De retailer zal volgend jaar beginnen met een stapsgewijs remodeling- en herinvesteringproces, alsook de conversie tot de Lidl-look. Alle Best Market-medewerkers krijgen ook een job aangeboden bij Lidl. Daarvan zullen de lonen en voordelen gelijk of zelfs beter zijn dan hun huidige loonvoorwaarden, aldus Lidl.

“Vandaag is een belangrijke dag voor Long Island, ons Best Market-team en onze waardevolle consumenten in New Jersey en New York”, zegt Aviv Raitses, mede-eigenaar van Best Market. “Dankzij onze samenwerking met Lidl bieden we onze medewerkers een veilige toekomst bij een groeiende retailer en zetten we zo de geweldige traditie voort die we meer dan 20 jaar geleden startten. We zijn verheugd om deel uit te maken van deze win-winsituatie. Onze klanten kunnen uitkijken naar een mooie toekomst met Lidl.”

Door deze overname zal de hoge concurrentiedruk die de hard discounters (Aldi wil tegen 2022 beschikken over 2.200 Amerikaanse winkels) uitoefenen op de klassieke distributie alleen maar toenemen.