Jumbo België: niets nieuws onder de zon

Ondanks de talrijke artikels over Jumbo die sinds gisteren in de Belgische pers circuleren, zijn er helaas geen nieuwe feiten in de hele Jumbo saga... Alleen kunnen we nu een specifiek kwartaal op de komst van Jumbo plakken: Q4. 

 

In 2018 was het al Jumbo wat de klok sloeg… En daar lijkt maar geen einde aan te komen. Elk nieuwtje verspreidt zich razendsnel. Nochtans verschenen in de laatste berichten deze week geen nieuwe feiten. Of toch nauwelijks… We wisten immers al een tijdje dat Jumbo eind dit jaar zijn intrede zal doen op de Belgische markt. Alleen kunnen we er nu ook een kwartaal op plakken: Q4.  Een overzicht van de feiten…

 

6/11/2017: Nederlandse supermarkt Jumbo toont interesse in Belgische markt 

 

De hele heisa startte in 2017 toen Ton Van Veen, CFO van Jumbo, tijdens een interview met Gondola aankondigde dat de supermarktketen plannen heeft om naar België te komen. Toch bleef hij erg voorzichtig: de Belgische marktsituatie moest eerst zorgvuldig geanalyseerd worden, aangezien de situatie in beide markten erg verschillend is. Van Veen had het toen over een meerjarenplan. Een ding was meteen duidelijk: de Nederlandse supermarktketen wou zijn komst naar België grondig voorbereiden en geen overhaaste beslissingen nemen.

 

23/03: Jumbo zoekt ervaren vastgoedacquisiteur voor Belgische vestigingen

 

Vier maanden later bevestigde Jumbo officieel zijn komst naar ons land door zijn eerste vacature voor de Belgische afdeling vrij te geven. Concreet was Jumbo op zoek naar een ervaren vastgoedacquisiteur die geschikte, Belgische locaties zou zoeken, en ging het bedrijf aan de hand van een marktonderzoek op zoek naar de wensen en behoeften van de Belgische consument. Op die manier kon de supermarktketen nagaan of de winkelformule al dan niet moest worden aangepast… Ter verduidelijking de vastgoedacquisiteur zal instaan voor het het lokaliseren en verwerven van geschikte vestigingslocaties en dat door gebruik te maken van een extern netwerk.

 

13/06: Jumbo richt bvba Jumbo België op

 

In juni riep de supermarktketen uiteindelijk bvba Jumbo België in het leven, waarvan de zetel in Antwerpen gelegen is. Volgens het document dat in het Belgische Staatsblad verscheen werd de bvba Jumbo België opgericht door Jumbo Groep Holding en Jumbo Food Groep. Het doel? De handel, de in- en verkoop, de distributie, de marketing van levensmiddelen en aanverwante artikelen, al dan niet via een digitaal (verkoop) kanaal en het verlenen van logistieke diensten ten behoeve van de aan de vennootschap verbonden winkelbedrijven. Daarnaast mag het bedrijf ook horeca-activiteiten uitoefenen. "De vennootschap wordt opgericht voor onbepaalde duur en begint te werken op datum van acht juni", klonk het verder nog.

 

11/07: Peter Isaac (ex-Lidl) wordt managing director van Jumbo België

 

Een volgende logische stap was de aanstelling van een managing director, een functie die uiteindelijk Peter Isaac te beurt viel… Geen onbekende figuur in de Belgische retail, want Peter Isaac was de afgelopen 14 jaar onder meer werkzaam als COO en lid van het management board bij Lidl België. Daarnaast was hij ook regionale directeur bij Lidl en werkte hij 11 jaar bij Aldi. CEO van Jumbo Frits Van Eerd gebruikte de gelegenheid om zijn ambitie om op termijn een "onderscheidende" speler in het Belgische food retaillandschap te worden, te benadrukken.

 

22/08: Eerste locaties Jumbo België liggen vast

 

Een maand later maakte Jumbo bekend dat de eerste Belgische locaties “gecontracteerd waren” en dat het bedrijf aan een “dedicated organisatie” werkte om de introductie op de Belgische markt vlot te laten verlopen. Al blijven de locaties tot op heden een mysterie…

 

23/08: Focus op lokale producten, beleving en dat tegen de laagste prijs?

 

Een dag later bevestigde Ton Van Veen tijdens een interview met Gondola dat een tiental contracten getekend waren. Hoewel Jumbo ook een heel scala typisch Belgische producten zal aanbieden, wil het toch trouw blijven aan zijn oorspronkelijke Jumbo-formule met de 7 zekerheden, waaronder: de laagsteprijsgarantie. Daardoor begeeft de Nederlandse keten zich echter wel in het rechtstreekse vaarwater van Colruyt… “Dat klopt, maar dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Concurrentie heb je immers overal. In Nederland hebben we ook veel concurrenten die inzetten op de laagste prijs. Denk daarbij aan een Lidl, Aldi of gewoon regionaal sterke ketens zoals Nettorama en Dirk van de Broek”, vertelt Ton van Veen, die er nog aan toevoegde dat de Belgische winkels zowel geïntegreerde als franchisewinkels zullen zijn. Al zou de keten in het begin waarschijnlijk starten met winkels in eigen beheer.

 

17/09: Meer dan 100 aanbiedingen voor nieuwe locaties in België

 

In september volgde dan het nieuws dat Jumbo al meer dan 100 vastgoedaanbiedingen voor nieuwe Belgische vestigingen had gekregen. Bovendien benadrukte de keten eind dit jaar zo’n 3 à 5 winkels te openen in ons land, al werd er nog niks gemeld over de locaties of de data.

 

8/10: Jumbo België pakt uit met Foodmarkt-winkels

 

Tijdens de voorstelling van zijn omzetcijfers in Veghel liet Jumbo weten dat de eerste Belgische vestigingen Foodmarkt-achtige winkels zullen zijn. In dit gemakswinkelconcept combineert Jumbo elementen van de Jumbo-winkels Foodmarkt en van de overgenomen restaurantketen La Place. 

 

28/11: Jumbo België op zoek naar ervaren inkopers en categoriemanagers

 

De Nederlandse keten zette zijn zoektocht naar ervaren personeel (minimum 8 jaar ervaring) verder en ging op zoek naar inkopers en categoriemanagers die het commerciële team in de regio Antwerpen zullen versterken. Zij zullen onder meer instaan voor het Belgische assortiment, promoties en de omzet.

 

12/12: Marc Hofman (Colruyt): “Komst Jumbo zal vuurwerk geven”

 

Enkele dagen later had Gondola een interview met Marc Hofman, die vanaf 1 februari 2019 Frans Colruyt zal vervangen. In dat kader gaf hij ons alvast zijn kijk op de komst van Jumbo. “Als Jumbo woord houdt, zal hun komst voor vuurwerk zorgen op de Belgische markt. Daar gaan we mee voor zorgen. En daar mag u me op citeren. We hebben altijd gezegd dat wie ons aanvalt op één van onze pijlers – waarvan prijs er één is – van ons een gepast antwoord zal krijgen. We zijn niet van plan onze laagsteprijsgarantie op te geven. Dus ja, Jumbo mag zich aan een warm onthaal verwachten.”

 

18/12: Jumbo zoekt online marketing coördinator

 

Uiteindelijke publiceerde de retailer een nieuwe vacature, dit keer voor een Belgische online marketing coördinator. Die zal onder meer instaan voor de online marketing strategie en het ontwikkelen, coördineren en lanceren van landelijke en lokale campagnes binnen de online kanalen.

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen