Intermarché heeft een boete van 375.000 euro moeten betalen voor het niet respecteren van het verbod op verkoop met verlies in Frankrijk. Dat is de prijs die het bedrijf betaalt voor de hele heisa die ontstond na de Nutella-rel begin vorig jaar.

U herinnert het zich vast nog wel: in januari 2018 organiseerde Intermarché in Frankrijk een opmerkelijke promotiestunt waarbij Nutella-potten, Pampers en Perrier-flessen met maar liefst 70% korting over de toonbank gingen. Een actie die Franse consumenten zelfs zo erg wisten te waarderen dat ze bereid waren om bijna met elkaar op de vuist te gaan om toch een pot Nutella te bemachtigen. Toch bleef de actie niet zonder gevolgen, want al snel vermoedde het Franse Directoraat-Generaal voor Concurrentie, Consumptie en Fraudebestrijding (la Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes) dat het ging om een geval van verkoop met verlies. Daarom startte het in februari vorig jaar meteen een onderzoek.

Verkoop met verlies is in Frankrijk verboden door het Wetboek van Koophandel, tenzij dat tijdens de soldenperiode gebeurt. Hoewel de stunt van Intermarché wel degelijk tijdens de soldenperiode plaatsvond, oordeelt het Franse Directoraat-Generaal voor Concurrentie, Consumptie en Fraudebestrijding dat het in dit geval niet ging om solden. “Na onderzoek concludeerde het Directoraat dat de aankoop van producten die tegen minimumprijzen werden verkocht dateerden van minder dan een maand geleden. Het ging dus niet om solden”, vertelde het Franse Directoraat-Generaal voor Concurrentie, Consumptie en Fraudebestrijding aan RTL.

Aangezien Intermarché het verbod op verkoop met verlies aan zijn laars lapte, riskeerde het bedrijf een boete die kon oplopen tot 375.000 euro. Wat blijkt nu? De Franse retailer heeft het maximumbedrag vorig jaar in juni dan toch moeten betalen voor zijn onwettige promotiestunt, zo staat in het jaarraport van het Franse Directoraat-Generaal voor Concurrentie, Consumptie en Fraudebestrijding dat maandag gepubliceerd werd. Een promotiestunt met een wrange nasmaak als je het ons vraagt...