De Belgische zuivelgroep Inex neemt de Olvarit-groeimelken over van de Franse voedingsreus Danone. Het gamma zal opnieuw op de markt gebracht worden onder het oude merk Bambix.

Danone verkoopt de Olvarit-groeimelk in het kader van de overname van Alpro-moeder WhiteWave. Om groen licht te krijgen van de Europese Commissie voor die deal, moest het de Belgische groeimelkactiviteiten onder het merk Olvarit verkopen.

Dat gamma groeimelken wordt nu overgenomen door het Belgische Inex, dat in één adem ook eigenaar wordt van het oude Bambix-merk. Dat was tot enkele jaren geleden erg gekend als merk voor kleuter- en baby-voedingmerk in ons land. Danone schrapte de naam in 2015, toen het groeimelk onder de Olvarit-naam begon te verkopen.

Inex gaat Bambix nu echter vanonder het stof halen. “Het volledige gamma zal op korte termijn onder het merk Bambix in plaats van Olvarit op de markt gebracht worden, waardoor het iconische merk dus nieuw leven zal worden ingeblazen”, zegt het bedrijf.

Het Belgische Inex wordt zo actief in de categorie van groeimelk, een productcategorie die al enkele jaren aan het boomen is en waar de marges vele hoger liggen dan in andere zuivelsegmenten. “Inex is gestaag op zoek om haar productengamma uit te breiden met toegevoegde waarde zuivelproducten. Inex greep deze opportuniteit om zo een stap te zetten in de categorie van groeimelk”, klinkt het in een persbericht van Inex.

Berenkoeken komen terug

Het Bambix-merk wordt al binnen drie maand geherlanceerd op de Belgische markt, zegt Inex-CEO en eigenaar Catherine Pycke in De Tijd. Bovendien zal haar bedrijf op termijn ook de iconische Bambix-berenkoeken terug op de markt brengen. “We zijn van plan om met een partner ook de bekende, oude Bambix-berenkoeken weer te maken. We denken ook aan Bambix-desserten”, zegt ze in de zakenkrant.

Danone behoudt zelf het merk Olvarit, net als alle andere producten die het onder die naam verkoopt, zoals groenten- en fruitpotjes.