Voortaan kunnen klanten overgebleven Ikea-maaltijden bestellen via de Too Good To Go-app en afhalen in één van zijn acht Belgische winkels. Na een succesvol pilootproject in Ikea Luik en Hasselt wordt de samenwerking nu uitgebreid naar alle Belgische Ikea-verkooppunten. Zo willen Ikea België en Too Good To Go een versnelling hoger schakelen in de strijd tegen voedselverspilling.

Sinds februari kunnen klanten overgebleven Ikea-maaltijden bestellen via de Too Good To Go app en afhalen bij zijn vestigingen in Luik of Hasselt. Tijdens die testperiode waren de beschikbare maaltijden bijna dagelijks uitverkocht, wat wijst op grote interesse bij klanten. Daarom wordt de samenwerking nu uitgebreid naar alle andere Belgische Ikea-woonwarenhuizen. Concreet kunnen klanten via de app kiezen uit een voor- en hoofdgerecht of uit een hoofdgerecht en dessert, en dat aan 2,99 euro. Die bestellingen kunnen ze dan 's avonds rond sluitingstijd afhalen. De keuze bestaat uit een voor- en hoofdgerecht of uit een hoofdgerecht en dessert, en dat aan 2,99 euro. Ikea België en Too Good To Go willen op die manier niet enkel voorkomen dat maaltijden in de vuilbak belanden, maar willen ook vermijden dat er overbodig afval wordt gecreëerd. Daarom kunnen klanten hun eigen voorraaddoos meebrengen wanneer ze de maaltijd afhalen.

“We zijn ontzettend blij dat we kunnen samenwerken met Too Good To Go. We produceerden in 2018 al 67 ton minder voedselafval, maar we willen tegen augustus 2020 verder gaan en onze totale voedselverspilling met 50% terugdringen”, vertelt Cihan Kökler, Food Country Operations Manager bij Ikea. “Al meer dan twee jaar verkennen we met ons team van IKEA Food de mogelijkheden om verspilling tegen te gaan in onze restaurants, maar nu ook samen met onze klanten dankzij de Too Good To Go app.”

Ook Jonas Mallisse, initiatiefnemer van bij Too Good To Go, is enthousiast over de samenwerking met Ikea België: “Too Good To Go wil in 2019 zo’n 1 miljoen maaltijden redden. Onze samenwerking met Ikea kan hierbij een enorme stap vooruit zijn. Samen kunnen we ervoor zorgen dat Ikea-maaltijden op de juiste plaats belanden, namelijk op het bord van de klant.”