Het Winterrapport 2018 van GfK: hoe beoordelen Belgische shoppers hun supermarkt?

Het is ondertussen een echte traditie geworden: twee keer per jaar voelt GfK zo’n 5.000 Belgische gezinnen, zijn consumentenpanel, aan de tand over hun perceptie van de foodretailketens. Het Winterrapport 2018 is klaar en zal vandaag worden voorgesteld aan de betrokken bedrijven. Gondola zal u binnenkort in primeur de grote lijnen van het rapport presenteren, en dat niet alleen op onze website, maar ook in de februari-editie van ons magazine. In afwachting daarvan mogen we van GfK alvast de bedrijven bekendmaken die dit jaar een award in de wacht sleepten, ofwel omdat ze de beste waarderingsscores kregen, ofwel omdat ze de meeste vooruitgang boekten in het afgelopen semester.

 

Het nieuwe winterrapport 2018 van GfK is klaar. Gedurende twee weken in december ondervroeg GfK zijn GfK consumerScan-panel, goed voor 5.000 Belgische gezinnen. Alle leden konden hun mening geven over de verschillende supermarkten en hypermarkten, en dat op basis van 7 waarderingscriteria:

 

1.Aantrekkelijke aanbieding

2.Lage prijzen

3.Nette winkel

4.Versafdeling

5.Breed assortiment

6.Kwaliteit

7.Vriendelijkheid van het personeel

 

De telling en de verwerking van de resultaten levert een mooi beeld op van wat de Belgische consument nu precies denkt over de Belgische supermarkten. Een algemeen beeld want het onderzoek maakt een onderscheidt tussen de 5 grote winkelgroepen die GfK heeft vastgesteld op basis van hun concept, oppervlakte en positie: Buurtwinkels / Supermarkten / Hypermarkten / Discounters/ Hard Discount.

 

Daarnaast onderzoekt GfK ook de individuele scores per bedrijf, voor zover er voldoende shoppers vertegenwoordigd zijn in de statistische steekproef.

 

Natuurlijk zijn de min of meer gunstige resultaten die de verschillende bedrijven kregen niet noodzakelijk conform aan de huidige commerciële gezondheid van het bedrijf, uitgedrukt door de omzet en de marktaandelen. Maar deze studie levert wel unieke elementen op over de perceptie van de shopper, een indicator die de meeste bedrijven zelf proberen te meten bij hun eigen cliënteel. De Winter- en Zomerrapporten van GfK zijn juist belangrijk omdat ze een overzicht geven van de hele markt, en dus een volledig beeld geven van de perceptie van de shopper.

 

GfK maakt alvast zijn awards bekend

 

Het Winterrapport van GfK wordt traditioneel afgesloten met de "awards" die het onderzoeksbureau uitreikt aan de bedrijven die het op nationaal of regionaal niveau het best presteerden, maar ook aan degene die de meeste vooruitgang hebben geboekt tijdens het afgelopen semester. Hoewel u nog even zult moeten wachten op een volledig overzicht van het GfK-Winterrapport, kunnen we u wel al in primeur onthullen wie welke awards in de wacht sleepte.

 

Het podium van bedrijven met de beste vooruitgang op vlak van waardering door de klant, is goed gevuld. Zeker als we rekening houden met het grote aantal ex aequo’s:

 

1.Delhaize Proxy en Carrefour Hypermarkten

2.Makro en Lidl

3.Aldi, Delhaize Supermarkten en Colruyt

 

Als we dan kijken naar de bedrijven die de beste waarderingsscores kregen op regionaal niveau, is het Albert Heijn die de leiding op zicht neemt:

 

1.Albert Heijn

2.Cora

3.Intermarché

 

De beste waarderingsscore op nationaal vlak is dan weer voor marktleider Colruyt Group, die de eerste plaats verzilvert met maar liefst 2 bedrijven:

 

1.OKay en Colruyt

2.Lidl

3.Delhaize Supermarkten en AD Delhaize

 

Tot binnenkort voor een uitgebreide analyse van de resultaten van het GfK-Winterrapport!

 

Auteur: 

Christophe Sancy

categorie: 

Laatste productlanceringen