Met een hogere omzet en een groter marktaandeel in het eerste semester 2017/2018 houdt marktleider Colruyt zich goed staande. Maar door de scherpere prijsdruk vermindert de winst wel. Een aanwijzing dat het model van Colruyt zijn grenzen heeft bereikt?

Lidl, Aldi, Albert Heijn, …die de prijsdruk vergroten : het wordt steeds moeilijker voor de marktleider om zijn prijzen aan het laagste niveau aan te passen. Door die politiek te handhaven, vermindert de winst van de groep Colruyt. De bruto winstmarge verkleint van 26,2% naar 25,7% en een exploitatieresultaat dat daalt van 5,8% naar 5,2% van de omzet. De nettowinst vermindert met 3 miljoen euro tot 180 miljoen euro (ofwel 4% van het omzetcijfer).

"De bruto winstmarge is gedaald met 33 procentpunt door de grotere prijsdruk en promoties, het grotere aantal promoties en onze coherente politiek om te reageren op lagere prijzen. Colruyt garandeert zijn klanten de beste prijs voor elke product, op elk ogenblik. Daardoor konden de hogere aankoopprijzen bij de leveranciers maar laat en op een beperkte manier ingeschat worden", aldus Colruyt.

Omzet verhoogt

Ondanks alles houdt Colruyt vast aan zijn prijzenpolitiek, omdat die zijn vruchten blijft afwerpen, met name als het over marktaandeel gaat. Colruyt claimt een vooruitgang van 8 procentpunten van het marktaandeel tot een niveau van 31,89%

"Zonder rekening te houden met de business to business verkoop noteert de groep een hoger omzetcijfer (+3,7%), tot 4,458 miljard euro. De omzet stijgt met 2,9%, door de inflatie, de uitbreiding van verkoopoppervlakte en organische groei", aldus Colruyt.

Food retail

Wanneer we aleen kijken naar de retail (Colruyt, OKay, Cru, Bio-Planet, Dreamland, Dreambaby en online) stijgt de omzet met 3,2% tot 3,68 miljoen euro. "De Belgische detailhandel zag de prijsdruk toenemen, net als promoties en mindere zomermaanden, in vergelijking met het eerste semester. "Doordat de accijnzen op alcohol verhoogden, blijven de aankopen over de grens toeneen. De eigen merken kennen ook een stijging, doordat de merken hogere prijzen aanrekenen en klanten bewuster aankopen", aldus de retailer.

Concreet zagen de winkels van Colruyt in België en Luxemburg hun zakencijfer stijgen met 1,9%. In de loop van het eerste semester zijn 7 winkels getransformeerd en ingericht volgens het nieuwe concept van Colruyt, terwijl 29 winkels een nieuwe look&feel kregen. Colruyt zet de investeringen in die richting verder, maar het is bij OKay, Bio-Planet en Cru dat de mooiste groeicijfers op te tekenen vallen. De drie formules laten een verhoging van het zakencijfer met 7% zien, gedragen door de opening van nieuwe winkels, nieuwe klanten en inflatie.

In Frankrijk doen de winkels van Colruyt nog beter, met een groei van het zakencijfer met 9,7%. "Het succes van de winkels in Frankrijk is te verklaren door continue investeringen in de prijspositionering en modernisering van het winkelnetwerk. Onze klanten appreciëren het nieuwe winkelconcept, de belofte van het merk "Tout simplement l'essentiel", net als de 'beste prijzen'-strategie. Colruyt zal blijven investeringen in de detailhandel in Frankrijk."

Non-Food

De geconsolideerde omzet van Dreamland et Dreambaby steeg met 7,3% dankzij de gunstige kalender (Pasen) en een aangenaam voorjaar. De groei in de zomer is deels geneutraliseerd doordat meer online gekocht werd.

Groothandel en foodservice

Los van B2B verkoop stijgt de groothandel en foodservce met 1,6% tot 463 miljoen euro, ofwel 10,4% van het geconsolideerde zakencijfer van de groep in 2017/2018.

Vooruitzichten

Colruyt verwacht dat de concurrentie van de retailmarkt groeit en verwacht geen grote verbetering van het economische klimaat voor de Belgische en Franse consument. De groep stelt alles in het werk om het nettoresultaat zo dicht mogelijk bij het vorige cijfer te houden (348 miljoen euro).