Groei hard discount verzwakt in vers

Het aandeel van Aldi en Lidl in versproducten stijgt, maar minder sterk dan de voorbije jaren. Dat concludeert VLAM op basis van GfK-cijfers in het volgende nummer van Gondola Magazine.

 

Tweemaal per jaar geeft VLAM (het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) in de Info-Vers-rubriek van Gondola Magazine een overzicht van de evolutie van de distributiekanalen voor de verse voeding. Op basis van een onderzoek van GfK blijkt daarin dat de bestedingen van de Belgische gezinnen aan FMCG-producten vorig jaar met 1,1% stegen. Binnen deze groep tekende de verse voeding een status quo op waarmee de versproducten het dus minder goed deden dan het marktgemiddelde.

 

Minder winkelbezoeken
 

Rekening houdend met een inflatie van 1,3% zijn er vorig jaar minder verse producten gekocht. Als gevolg van de economische crisis, het groeiende duurzaamheidsbesef en de gezondheidsrage, koopt de Belg bewuster en springt hij verstandiger met voedsel om.

 

Bovendien heeft het dalend aantal winkelbezoeken een negatieve invloed op de totale aankopen. Vorig jaar gingen opnieuw 5 winkelmomenten voor versproducten verloren. Het jaarlijkse aantal winkelbezoeken bedraagt nu 148 keer per jaar. In 2008 was dit nog 185 keer. Het kanaal dat het meest te lijden heeft onder het dalende aantal winkelbezoeken is de speciaalzaak. 

 

Supermarkt op kop
 

De absolute marktleider in de versmarkt blijft DIS 1, zeg maar de hypermarkt en de klassieke supermarkt. DIS 1 bereikte in 2009 met 48% haar hoogste aandeel en schommelt nu rond de 46% marktaandeel. Hard discount groeit, voor de vijfde keer op rij, maar minder sterk dan de jaren voordien. Het marktaandeel van hard discount in de versmarkt steeg in 2015 met 0,3% procentpunt naar 19,2%. Het is hiermee de nummer twee in het retaillandschap vóór de buurtsupermarkt maar ver achter DIS 1. Het kerncliënteel van hard discount blijven de gezinnen met kinderen en vooral deze met een beperkt inkomen maar de alleenstaanden en de tweeverdieners worden belangrijker voor dit kanaal. 

 

Het marktaandeel van de buurtsupermarkt bleef vorig jaar op peil (15,8%). Deze winkelformule was sinds 2009 een continue groeier maar die groei sloeg in 2014 om in een daling van 0,7 procentpunt. De grootste verliezer is echter de speciaalzaak. Dit kanaal ziet zijn marktaandeel in zeven jaar tijd krimpen van 14,9 naar 10,5%. De openbare markt die in het verleden ook in de klappen deelde, stabiliseert de laatste jaren rond de 2,6%. Gezien het dalend aantal winkelbezoeken is deze evolutie van de openbare markt des te opvallender. De groep ‘overige kanalen’ met o.a. Bioplanet, de kleinere superettes met maximum twee kassa’s, de rechtstreekse verkoop en de e-shops, is een groep met een marktaandeel van zo’n 6%. Binnen deze groep deden de superettes het terug beter na een slecht 2014.

 


 

Meer weten over de versaankopen van de Belg? Lees dan de rubriek Info-Vers (powered by VLAM) in Gondola Magazine! Klik hier om u te abonneren 

 

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen