Greenyard krijgt 49% van de Israëlische fruitinkoper, Mor International, in handen. Het zou daarbij gaan om "een kleine transactie". Dankzij deze overname hoopt Greenyard zijn leiderspositie te verstevigen, en wil het zijn assortiment, de kwaliteit en de variëteit van het gamma verbeteren.

Greenyard heeft voortaan 49% van de aandelen van het Israëlische bedrijf Mor International in zijn bezit. Hoeveel de Belgische fruit- en groentenverwerker daarvoor moest neertellen, wil het bedrijf liever niet kwijt. Al liet Nancy Goovaerts, woordvoerster van Greenyard, ons weten dat om "een kleine transactie" zou gaan. Het bedrijf kan in de toekomst bovendien nog het meerderheidsaandeel verwerven, maar het is niet duidelijk of het dat ook effectief zal doen. 

Het Israëlische Mor International staat bekend om de inkoop en export van fruit, maar is vooral sterk gericht op het inkopen van kwaliteitsvol exotisch fruit, zoals mango, avocado, persimmon (kaki) en granaatappels. Daarnaast leveren ze ook paprika's, wortelen, dadels en steenfruit. Het bedrijf behaalde in 2017 een omzet van zo'n 50 miljoen euro en heeft langetermijnrelaties met grote telers, niet alleen in Israël maar ook in andere strategische inkooplanden. Daarnaast heeft Mor dochterondernemingen in Italië, de VS en Zuid-Afrika.

"Voor ons bedrijf is het wel een erg belangrijke stap op vlak van sourcen aangezien deze transactie toelaat om nog nauwer te gaan samenwerken met Mor International", verklaart Goovaerts. De overname is bovendien in overeenstemming met de Greenyard Fresh-strategie om direct contact met de teler te creëren om zo schaal op te bouwen, kwaliteit te garanderen en te zorgen voor geprogrammeerde teelt. "Dankzij de verstevigde band met Mor zijn we in staat om onze geografische spreiding en inkoopmogelijkheden uit te breiden en een stabiele voorraad van hoogwaardige producten te garanderen", voegt de woordvoerster van Greenyard er nog aan toe.

“Dankzij Mor international verstevigt Greenyard zijn leiderspositie en verbetert het zijn assortiment, de kwaliteit en de variëteit van het gamma. Bovendien zal Mor International Greenyard verder helpen om zijn doelstelling, om de consumptie van fruit en groenten te laten stijgen, te bereiken. De transactie zorgt dus voor een sterkere focus op onze strategie en prioriteiten om zo te kunnen zorgen voor een lucratieve groei en om onze wereldwijde marktpositie in fruit en groenten te versterken”, vertelt Hein Deprez, CEO van Greenyard.