FrieslandCampina verkoopt zijn vruchtensappen- en frisdrankenafdeling Riedel aan de Nederlandse investeringsmaatschappij Standard Investment, dat zo merken als Appelsientje en DubbelFrisss overneemt.

FrieslandCampina maakte eerder dit jaar bekend dat het Riedel wou afstoten om zich volledig te focussen op zuivelproducten. Enkele maanden later meldt het bedrijf dat het een akkoord heeft met Standard Investment over de overname van de vruchtensappen- en frisdrankendivisie. Hoeveel de overnemer betaalt voor Riedel is niet bekend.

“We zochten een koper die Riedel naar een volgende fase zou kunnen brengen”, zegt Roel van Neerbos, lid van de executive board van FrieslandCampina. “Standard Investment, met haar uitgebreide kennis en ervaring, is daarbij als beste partij uit de bus gekomen. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe eigenaren de marktkansen van Riedel als zelfstandig bedrijf ten volle zullen benutten.”

Standard Investment, dat onder meer belangen heeft in Burger King Nederland en afbakbroodproducent Dutch Bakery, ziet naar eigen zeggen veel potentieel voor de merken van Riedel. “Wij willen de nadruk leggen op de inherente kwaliteiten van fruit- en vruchtensappen en het belang daarvan voor een uitgebalanceerde levensstijl”, zegt Guido Grobbink, partner bij Standard Investment. “Ik zie ernaar uit om het ondernemerschap bij Riedel uit te bouwen en de mooie merken van dit bedrijf de aandacht te geven die zij verdienen.”

Riedel-merken zoals Appelsientje, CoolBest, DubbelFrisss, Taksi, Extran en DubbelDrank zijn erg sterke merken in Nederland, maar hebben te lijden onder de dalende consumptie van vruchtendranken (-25% ten opzichte van 10 jaar geleden). Standard Investment hoopt het tij bij Riedel te keren door de divisie een zelfstandige koers te laten varen, waarbij de focus licht op vruchtendranken en niet op zuivel.