Alle diepvries- en verse visproducten bij Lidl België dragen vanaf deze maand een MSC- of ASC-keurmerk. Dat betekent dat de vis op een duurzame manier gevangen of op een verantwoorde manier gekweekt is. “Lidl is de enige supermarktketen in België waarvan het volledige onbewerkte diepvries- en verse visaanbod duurzaam gecertificeerd is”, zegt Wouter Dieleman van non-profitorganisatie MSC. “Dit is een heel sterk signaal naar de hele sector toe.”

Het initiatief van Lidl komt er op een moment dat vis alsmaar populairder wordt: de Belg eet gemiddeld 23,7 kilogram vis en schaaldieren per jaar, bleek onlangs uit het visserijrapport van de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties. Maar visvangst heeft een grote impact op het milieu. Door overbevissing, vervuiling, bijvangst en schadelijke vistechnieken staan onze oceanen onder druk.

“Om te voorkomen dat de zee wordt leeggevist, wordt er steeds meer gekweekte vis gegeten”, meldt de retailer. In 2016 werd voor het eerst op wereldschaal meer vis gekweekt dan gevangen: 80 miljoen ton tegenover 79 miljoen ton. Maar ook die kweek op aquacultuur gebeurt niet altijd duurzaam, meldt Lidl die verwijst naar milieuvervuiling, gebruik van medicijnen en slechte werk­omstandigheden.

MSC- en ASC-keurmerk

De hard discounter daarom beslist om uitsluitend nog wilde en gekweekte vis te verkopen die een duurzaamheidscertificaat draagt. Klanten zullen op alle verpakkingen het MSC- of het ASC-logo terugvinden. Het blauwe keurmerk van de Marine Stewardship Council (MSC) garandeert dat de vis duurzaam gevangen werd, dat er geen overbevissing is en dat het leven in zee gerespecteerd wordt. Het groene keurmerk van de Aquaculture Stewardship Council (ASC) wijst dan weer op verantwoord gekweekte vis uit kwekerijen die hun invloed op water, natuur en milieu beperken en correcte arbeidsomstandigheden voor hun medewerkers garanderen.

“Door vis met deze keurmerken te kopen, weet je als consument zeker dat die vis uit duurzame visserij of een verantwoorde kwekerij komt. De labels zorgen voor een volledige transparantie, waarbij de producten altijd traceerbaar zijn naar duurzame herkomst. Voor ons is de supermarkt het kanaal bij uitstek om de consument bewust te maken van duurzame vis. Lidl is voorlopig de enige supermarktketen in België waarvan alle onbewerkte verse vis en diepvriesvis gecertificeerd is. Dit is een heel sterk signaal naar de hele sector toe”, verduidelijkt Wouter Dieleman van MSC. 

Keuzestress

Door alleen vis met een van beide keurmerken aan te bieden, stuurt Lidl haar klanten in de richting van duurzaamheid. Want al eet 38% van de Belgische consumenten bepaalde vissoorten niet omdat de consumptie ervan een negatieve impact heeft op het leefmilieu, toch blijven versheid (64%), prijs (55%) en kwaliteit (54%) de belangrijkste elementen die het aankoopgedrag van vis sturen. Dat blijkt uit een onderzoek van iVOX dat Lidl liet uitvoeren.

“Ergens is er dus wel een bewustwording, maar we geven toch de prioriteit aan andere criteria bij de aankoop van vis. Door alleen nog duurzame vis aan te bieden, verdwijnt de keuzestress bij de klant”, legt Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl, uit. “Daardoor hoeven de klanten niet meer na te denken over duurzame of niet-duurzame vis. Lidl biedt als discounter een uitgekiend assortiment aan en kiest er bewust voor om alles binnen één productgroep 100% duurzaam te maken. We kunnen per product een groot volume afnemen en dat zorgt dan uiteraard voor een schaalvoordeel, ook op vlak van prijs. Met MSC en ASC kiezen we ervoor om ons te beperken tot twee internationale en externe labels als beoordelingssysteem. Op die manier is er ook geen verwarring voor de klant.“