2018 was een recordjaar voor roséwijnen en voor een Italiaanse schuimwijn die steeds meer Belgen appreciëren: de Prosecco. Dat blijkt uit de verkoopcijfers voor wijn in 2018 die Delhaize onthult. De supermarktketen (her)lanceert vanaf 20 februari haar wijnbeurs.

De wijnbeurs is terug. Toch zeker bij Delhaize, dat ermee uitpakt tussen 21 februari en 20 maart, vlak voor het officiële begin van de lente. De lancering is voor Delhaize een geknipte gelegenheid om een overzicht te geven van de belangrijkste wijntrends van het voorbije jaar, een blik die heel veel zegt over de wijnconsument anno 2018. Eerste belangrijke trend is ‘premiumisering’: de klant is bereid om kwaliteitswijn te kopen tegen de (hogere) prijs die daarvoor nodig is. Andere belangrijke evolutie is de stijgende verkoop van roséwijnen. De uitzonderlijke zomer is één van de verklaring, maar er is meer aan de hand, zegt senior aankoper Alain Pardoms: “Er is natuurlijk een piek in de verkoop tijdens de zomer, maar de verkoop van rosé blijft ook tijdens de winter op niveau.”

Tussen 2003 en 2018 steeg het aandeel van de roséverkoop in de totale wijnverkop van 5% naar 13%, tot 18% vorig jaar. De best verkopende rosés? Die van de Languedoc en Roussillon, de Provence en Spanje. Bij de witte wijnen komt de volumeverhoging dan weer van de Bordeaux, Australië en Portugal. Bij de rode wijnen laat Spanje de grootste volumestijging noteren. Nog een interessante vaststelling: 20% van de verkochte wijnen bij Delhaize komen van niet-Europese landen: Chili voorop, gevolgd door Zuid-Afrika, Australië, Argentinië, de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Bij de mousserende wijnen tekent Prosecco de grootste stijging op: 30% in vergelijking met 2017. Daarnaast wijst Delhaize ook op de winst die biowijnen maken: 10% groei in volume, ofwel 1,2 miljoen liter meer. Bij de ‘bag-in-box’ (BIB) wijnen ziet Delhaize een grotere vraag naar kleinere formaten.

Weg van de bekende druivensoorten

Het thema van de wijnbeurs die Delhaize tussen 21 februari en 20 maart organiseert is ‘Vinolution Travels’. Een folder rond het thema “proef onze wijnen, geniet van hun verhalen” is voor globetrotter en wijnkenner Alain Pardoms een gelegenheid om reisherinneringen van wijngaarden over de hele wereld tot leven te brengen. 150 wijnen zullen in 2+1 gratis promotie staan, terwijl er voor anderen 20 en 30% korting zal zijn. Tegelijk worden een groot aantal nieuwigheden voorgesteld, waarbij er vooral aandacht is voor druiven die minder bekend zijn dan de klassieke cabernet-sauvignon, merlot en chardonnay. “We moeten durven afwijken van bekende paden”, zegt Alain Pardoms. Zo zal er een Portugese witte wijn zijn van de alvarinhodruif, een Amerikaanse Riesling (van Washington State), Portugese rode wijnen gemaakt van locale druiven (waaronder één uit de regio Alentejo gevinifieerd in een kruik) en een schuimwijn ‘klassieke methode’ van hetzelfde land. België wordt niet over het hoofd gezien, met ‘Triturus’, een witte wijn van het domein ‘Entre-Deux-Monts’ (Oost-Vlaanderen), gemaakt van een mengeling van chardonnay, pinot gris, auxerrois en sieger.