Delhaize lanceert Junk Fruit, stukjes fruit die je de dag door kan eten. Met het gamma wil de retailer consumenten aanmoedigen om meer fruit te eten. Het slaat de handen in elkaar met Waze om fruit te promoten.

“Ben je klaar voor je nieuwe verslaving?”, zo staat te lezen op de affiches van Delhaize om het nieuwe gamma Junk Fruit aan te prijzen. Belgen eten te weinig fruit, is het uitgangspunt. Met dit gamma wil Delhaize fruit promoten en mensen gezond laten snoepen: junk fruit in plaats van junkfood. Delhaize voert verschillende acties om een meer evenwichtige voedingsstijl te promoten. Het pakte eerder uit met ‘magische groenten’, om de voedingsgewoonten van de Belg een duw in de goeie richting te geven. 

Een evenwichtig alternatief

Dat doet het nu dus ook met Junk Fruit: fruit dat je als snoep kan eten op verschillende momenten van de dag. Het doel van de ‘magische groenten’ was het idee uit de wereld helpen dat groenten niet lekker zijn, zeker in de ogen van kleine kinderen. Daarom gaf Delhaize een nieuwe naam aan verschillende groeten, een actie die naar eigen zeggen heel succesvol was: de verkoop van de groenten verdubbelde tijdens de duur van de actie.

Bij fruit is het probleem anders. Ze worden wel lekker gevonden, maar ze vinden ze niet makkelijk genoeg om te eten. Zelfs wanneer de Belgen niet genoeg groenten eten, duiken ze toch op in ons voedingspatroon omdat ze deel uitmaken van onze maaltijden. Fruit ligt minder voor de hand omdat het moet gepeld, gesneden, ontpit, … worden. Nochtans is fruit een belangrijke bron van vitaminen en mineralen, vezels en anti-oxydanten. Er wordt aangeraden om 250 à 375 gram fruit per dag te eten (ofwel twee à drie stukken fruit voor een volwassene). In de praktijk doet slechts een kleine minderheid (9%) dat.

Promotie

Vanaf 16 augustus vinden klanten twee weken lang fruitsnacks in de rayon fruiten en groenten van alle Delhaize winkels. Ze kunnen genieten van een korting op de producten uit het gamma: de tweede portie krijgen ze voor de helft van de prijs, een stevige aanzet om klanten meer fruit te laten eten. De promotie is te combineren met alle fruiten uit het Junk Fruit gamma, maar ook met alle verse fruit in stukken.

Een ‘fruitstop’ tijdens de file 

In het kader van de actie werkt Delhaize samen met GPS-app Waze. Wanneer de klant in de file staat en er een Delhaize in de buurt is, laat de app de gebruiker dat weten en geeft er de route bij om ernaar toe te rijden om een fruitsnack te halen.