Ondanks dat steeds meer mensen het belang van een gezonde levensstijl inzien, eet de meerderheid van de bevolking nog steeds te ongezond. Daarom lanceerde Delhaize een platform waar klanten met hun dagelijkse voedingsuitdagingen terecht kunnen en wil de retailer ook een betrouwbaar label creëren dat in één oogopslag de nutritionele kwaliteit van het product weergeeft. Bovendien krijgen alle jonge klanten deze week ook een gratis appel in alle Delhaize-winkels.

Te onevenwichtig

550 gram fruit en groenten per dag. Dat is de aanbevolen hoeveelheid. Toch lukt dat maar 5% van onze bevolking. Kinderen en jongeren scoren daarbij het slechts: in de leeftijdscategorieën 6-17 jaar eet haast niemand dagelijks genoeg fruit en groenten. Een alarmerende situatie. En nog alarmerender is dat de Belgen net teveel producten eten die teveel zout, verzadigd vet en suiker bevatten. Zo consumeert de Belg tweemaal zoveel zout als aanbevolen (10g per dag in plaats van 5g aanbevolen). De Belg houdt er dus een onevenwichtig voedingspatroon op na. En het is de uitdaging om dit beter in balans te brengen: meer fruit en groenten en minder zout, verzadigde vetten en suiker.

Delhaize als voedingspartner

De belangrijkste vaststelling is dat klanten wel degelijk bewust zijn van het feit dat ze een gezondere levensstijl moeten aannemen maar dat ze daar niet altijd de tijd, kennis, middelen en informatie voor hebben. Daarnaast bestaan er een aantal verkeerde interpretaties van wat gezonde voeding nu precies inhoudt.

En daar denkt Delhaize een cruciale rol te kunnen spelen door initiatieven te nemen om klanten te helpen gezondere keuzes te maken. De retailer wil de consument zo beetje bij beetje begeleiden naar een evenwichtiger voedingspatroon. “Door in dialoog te gaan met de klanten kan Delhaize nog beter inspelen op de actuele behoeftes. Dat is waar de nieuwe slogan ‘Mee met ’t leven’ voor staat”, benadrukt Delhaize.

Gratis fruit voor onze jongste klanten

Om haar gezondheidsambities kracht bij te zetten, kondigt Delhaize vandaag aan dat alle kinderen gedurende één week in alle Delhaize-winkels in België een gratis appel ontvangen aan de kassa. De ambitie is om deze actie op regelmatige basis en met andere fruitsoorten te organiseren.

Innovatie: voedingsadvies op basis van data

Delhaize trekt ook de digitale kaart om de klanten beter te begeleiden en te ondersteunen. “Dankzij de data die beschikbaar zijn via de getrouwheidskaart is Delhaize in staat om nog beter in te spelen op de vragen en behoeftes van de klant”, legt Delhaize uit.

Via de website www.meemetmijnleven.be vinden klanten nu al tips en informatie om evenwichtiger te eten. Verschillende nieuwe projecten hierrond staan in de steigers zoals het voorstellen van meer evenwichtige alternatieve producten en het formuleren van tips & tricks op basis van het aankoopgedrag. Dit project zal zich in de komende maanden verder concretiseren.

De initiatieven van Delhaize op vlak van gezondheid kunnen onderverdeeld worden in 4 domeinen:

1. Informeren

In de eerste plaats wil Delhaize haar klanten informeren over de nutritionele samenstelling van haar producten en hoe die kunnen bijdragen tot een gezondere levensstijl. In die context heeft Delhaize twee nuttige hulpmiddelen ontwikkeld:

  • De suikergids voor de ontbijtgranen van het Delhaize-huismerk: in één oogopslag kunnen de klanten ontdekken in welke ‘suikercategorie’ de Delhaize ontbijtgranen zich bevinden. Meer dan de helft van het assortiment ontbijtgranen van Delhaize bevindt zich in de onderste twee categorieën van de schaal, namelijk ‘midden-laag in suikers’ en ‘laag in suikers’.
  • Extra-producten: het gekleurde blauwe hartje maakt meteen het nutritioneel voordeel duidelijk van het product. Bijvoorbeeld arm aan zout, rijk aan vitaminen of vezels.
  • Onderzoek naar informatief voedingslabel: Delhaize heeft de ambitie om haar klanten nog verder helpen met behulp van een betrouwbaar label dat in één oogopslag de nutritionele kwaliteit van het volledige product weergeeft. “Het concept werd al getest bij een selectie van klanten en deze waren unaniem positief over het aanbieden van een nutriscore bij producten”, verklaart de retailer. Delhaize onderzoekt nu verder de praktische implementatie van een eenvoudig, toegankelijk en zichtbaar voedingslabel om zo haar klanten beter te begeleiden in een evenwichtig voedingspatroon.

2. Inspiratie

Veel mensen vinden het moeilijk om tegelijkertijd lekker, gezond en gevarieerd te eten. Daarom heeft de retailer de website  www.meemetmijnleven.be gelanceerd waarbij klanten zelf vragen kunnen stellen aan ambassadeur Jeroen De Pauw over dagelijkse 'voedingschallenges'.

3. Innovatie & herformulering

Delhaize benadrukt het belang van de lancering van nieuwe producten  en de herformuleren van bestaande producten. Zo brengt Delhaize jaarlijks meer dan 1.000 nieuwe producten op de markt en verbetert het zo’n 1.500 huismerkproducten. Daarbij staan gebruiksgemak, gezondheid en smaak steeds centraal.

De retailer haalde de laatste jaren bovendien ruim 256 ton suiker uit zijn huismerken en daalde ook het zoutgehalte in zijn producten. Zo heeft Delhaize door het zout in 11 van haar broden met 25% te verminderen, de zoutconsumptie met 55 ton gereduceerd.

4. Sensibiliseren van kinderen

Sinds maart 2017 is Delhaize partner van het initiatief Good Cook, kookateliers rond fruit en groenten in scholen over heel het land. Het richt zich tot kinderen van 8 tot 12 jaar en is de springplank naar een gezonde en gevarieerde voeding.

Onlangs lanceerde Delhaize bovendien ook zijn befaamde ‘tovergroentjes’. De retailer hoopte met een magische namen en ludieke verpakkingen kinderen aan te sporen om meer groenten te eten.