Delhaize sluit een duurzame samenwerking met de coöperatie Biomilk.be, die bio-zuivelproducten aanbiedt op basis van 100% Belgische melk van hun eigen melkveehouders. Zo wil de retailer de bioproductie opdrijven en Belgische melkveehouders en landbouwers ondersteunen door hen een correcte prijs te betalen waarmee ze verder kunnen investeren in een duurzame toekomst en kwaliteitsvolle producten.

Delhaize en Biomilk.be, de coöperatie die 46 Belgische biomelkboerderijen verenigt, slaan de handen in elkaar om samen vooruit te gaan in de biosector. Op die manier wil de retailer de Belgische bioproductie verder uitbouwen en de melkveehouders ondersteunen door hen een correcte prijs te betalen voor hun producten, waardoor ze beter kunnen investeren in kwaliteitsvolle producten. Dat de bioproducten van Belgische makelij zijn, is een must voor Delhaize. Zo kan de retailer niet alleen lokale producenten ondersteunen, maar wordt er ook gebruikgemaakt van een korte keten. Die zorgt voor meer transparantie en traceerdbaarheid, iets wat klanten erg op prijs weten te stellen, klinkt het. Dat blijkt namelijk uit de gesprekken die Delhaize sinds het begin van het jaar heeft met haar klanten rond de rode tafel en de feedback die Delhaize krijgt op het platform meemetmijnleven.be.

“Biomilk.be was op zoek naar een stabiele partner die zich zowel voor afzetvolume als voor de prijs op lange termijn kon engageren. Delhaize was op zoek naar een korte keten om de ontwikkeling van biologische zuivel verder te zetten, op transparante wijze” legt Marjan Decoster uit, verantwoordelijke zuivel van Delhaize België.

Correcte verloning dankzij gegarandeerd jaarlijks minimumvolume

Dankzij deze duurzame samenwerking krijgen de bio-melkveehouders de garantie op een correcte verloning, en dit op basis van een gegarandeerd jaarlijks minimumvolume. Dit samenwerkingsproject is dan ook een duidelijk signaal van het engagement van Delhaize ten opzichte van de melkproducenten op lange termijn, klinkt het. 

“Deze samenwerking geeft ons de kans om als familiebedrijf te blijven voortbestaan. Op deze manier kunnen onze bedrijven zich in orde stellen met een strikte moderne wetgeving en kunnen ze investeren in de dieren, het milieu en schone energie” legt Frank Van den Steen, melkveehouder en Voorzitter van de coöperatie Biomilk.be, uit.

Delen technische kennis

Voor de landbouwers houdt de keuze voor coöperatief ondernemerschap talloze voordelen in. Zo kunnen ze dankzij de samenwerking hun commerciële én technische kennis uitwisselen om samen na te denken over de landbouw van de toekomst. “Omdat de biologische landbouw een radicaal verschillende aanpak is, is deze uitwisseling van kennis noodzakelijk om een duurzaam en kwaliteitsvol product te garanderen, gemaakt in optimale omstandigheden op lange termijn”, aldus Delhaize.

Gezonde voeding en leefomgeving

Daarnaast zorgt de samenwerking er ook voor dat landbouwers het natuurlijke evenwicht en de natuurlijke cycli kunnen respecteren. De dieren krijgen biologisch, voedzaam voer (vetzuren rijk aan omega 3, hoger carotenoïdegehalte, enz.). Ze hebben de tijd om op te groeien in een grote stal en in open lucht, in weides die niet met chemische meststoffen worden behandeld. Deze weldoorvoede dieren, met een veel betere levenskwaliteit, zijn dus sterker en gezonder, klinkt het.

“Al onze melk komt van Belgische bodem. Als biologische landbouwer is deze bodem de motor van ons bestaan. Onze koeien eten hoofdzakelijk een mengeling van gras en klaver. Klaver, een plant uit de vlinderbloemenfamilie, bindt zich met goede bacteriën om stikstof uit de lucht te halen en het in de bodem te brengen”, gaat Frank Van Den Steen verder.

Boerderijbezoek

Om bovendien meer transparantie te bieden kunnen consumenten de melkveehouders van de coöperatie Biomilk.be zelf bezoeken door zich in te schrijven op het platform meemetmijnleven.be. Zo kunnen ze met hun eigen ogen zien dat het productieproces op een correcte manier verloopt. De bezoeken zullen half augustus doorgaan. 

Het gamma is ondertussen beschikbaar in alle supermarkten van Delhaize en in een groot deel van haar zelfstandige winkels (AD, Proxy en Shop&Go), en is herkenbaar aan het logo van Biomilk.be.