Op 11, 12 en 13 maart blaast het kruim van de internationale en nationale voedingssector verzamelen in Kortrijk Xpo. Drie dagen lang is Tavola, de vakbeurs van fijne, verse voeding en delicatessen, de inspiratie voor iedereen in de sector.

Tavola heeft het getroffen: de markt van premium voedingsproducten zit de jongste jaren in de lift. Niet alleen klassieke supermarkten breiden hun assortiment gevoelig uit, ook discounters als Lidl en Aldi springen mee op de kar. Op de 19de editie van Tavola, de tweejaarlijkse beurs voor professionals uit de voedingssector, laat zich dat voelen: er zullen niet minder dan 450 bedrijven uit binnen- en buitenland en naar verwachting zo’n 17.000 bezoekers aanwezig zijn. Een hele hap, zeker als je het vergelijkt met het prille begin van de beurs, toen er in 1982 maar zo’n 34 bedrijven present tekenden. “We merken dat Tavola voor velen uit de retail, groothandel, speciaalzaken en catering een niet te missen afspraak geworden is, omdat we de klemtoon leggen op heel kwaliteitsvolle producten”, zegt Patricia Huygelier. “We hebben een mix van kleine, gespecialiseerde kmo’s en grotere bedrijven, waardoor we een mooie staalkaart van de sector hebben.”

Nog iets waar Tavola zich mee onderscheidt: het houdt de vinger aan de pols van de voedingssector. “We merken dat er deze keer een duidelijke tendens is naar eenvoudige voedingsproducten. Niet ingewikkeld, maar puur, zonder veel additieven”, zegt Patricia Huygelier. “Dat heeft te maken met het feit dat veel mensen bewuster met hun voeding bezig zijn. Ze willen gezonder en beter eten. Dan kom vanzelf uit bij producten die in de premium categorie zitten. De markt is de jongste jaren substantieel gegroeid en doet het goed. Niemand kan daar nog naast kijken.”

Welke nieuwigheden leggen we binnenkort op ons bord? Ook daar geeft Tavola een antwoord op. De beurs zet vernieuwende producten in de kijker met de prijsuitreiking van de Gouden Tavola, de award die in vier categorieën het meest innovatieve product bekroont. Bij de beoordeling hield de jury niet alleen rekening met de smaak, maar ook met andere criteria zoals innovatie, verpakking, marketing, milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Met andere woorden: de producten moeten inspelen op wat klanten van vandaag verwachten van kwaliteitsproducten.

In de categorie Retail is Socca Chips van Lambert J.L. & Ets de winnaar: een typisch mediterraan gerecht, gemaakt op basis van kikkerwtenbloem, dat glutenvrij en vegan is. Lekker én trendy, dus. In de categorie Delicatessen schoot de samenwerking tussen koffiebranderij Viva Sara en kaasmakerij ’t Groendal de hoofdvogel af, met een innovatie waarbij gemalen geroosterde koffie in de kaas verwerkt is. Innovatie bij kaas is niet evident, maar het kan wel. Bij de categorie Foodservice was de jury het meest onder de indruk van de Belberry Terrines Gourmandes, bereidingen op basis van fruit, ui, wijn of graanmosterd, die makkelijk in blokjes, sneetjes, balkjes of schijfjes te presenteren zijn. Bij de categorie Traiteur tenslotte ging het goud naar Friseline, een nieuwe andijviesoort die ontstond door 20 jaar lang verschillende soorten te kruisen en op verschillende manier te gebruiken is. Een werk van lange adem door BelOrta dat bekroond werd.

Tavola is natuurlijk een vakbeurs en draait daarom ook om het ontmoeten van potentiële partners. Wie op voorhand afspraken wil vastleggen, kan zich gratis inschrijven op de Food Business Meetings “Tour d’Europe” van Enterprise Europe Network op maandag 12 en dinsdag 13 maart. Elke professional uit de voedingsbranche kan tot 9 maart een (gratis) profiel aanmaken in de catalogus van de Food Business Meetings via www.tavola-xpo.be/meetings. Daarna kunt u afspraakverzoeken versturen en aanvragen die u ontvangt bevestigen. Bij wederzijdse interesse wordt de afspraak vastgelegd.