De Mestdagh groep werkt aan een nieuw strategisch plan

“Mestdagh is niet in levensgevaar, maar verkeert ook niet in optimale gezondheid”: dat is een van de belangrijkste conclusies die Eric Mestdagh trok tijdens een interview met L’Echo. Hieronder vindt u alvast enkele interessante fragmenten uit het interview dat de krant had met Guillaume Beuscart, de nieuwe CEO van Mestdagh, en Eric Mestdagh, die zich samen met zijn broer John, terugtrekt uit de operationele directie van de groep. De broers zullen zich toeleggen op strategische beslissingen.

 

Wordt het contract verlengd?

 

Het eerste belangrijke onderwerp tijdens het interview is de mogelijke verlenging van het contract dat de Mestdagh Group linkt aan die van Carrefour. Ter herinnering, dat contract loopt tegen 2020 op zijn einde en dus moet er opnieuw onderhandeld worden over de voorwaarden, mocht het contract natuurlijk verlengd worden. Toch reageert Eric Mestdagh erg positief op een mogelijke verlenging. “Natuurlijk lijkt het me logisch dat we erover zullen praten met Carrefour. We werken immers al 20 jaar samen en we hebben het contract in het verleden al drie keer verlengd. Maar om te trouwen moet je natuurlijk met twee zijn. We zullen dus de positie van Carrefour bestuderen en kijken in hoeverre we ons lokaal project kunnen inschrijven in het globale project van Carrefour”, vertelt Eric Mestdagh aan L’Echo.

 

Koopbeleving

 

Hoewel Mestdagh geen enkel expansiescenario uitsluit, benadrukt hij wel dat hij zich wil concentreren op het DNA van de groep. Volgens hem is het belangrijk om in te zetten op datgene waar klanten zo graag voor naar Mestdagh komen. “Als een klant onze winkel bezoekt, dan moet hij die beleving kunnen ervaren met al zijn zintuigen. Dat is veel belangrijker dan te focussen op een ruimtelijke expansie die er op een bepaald moment voor zou kunnen zorgen dat we ons DNA verliezen”, verduidelijkt Eric Mestdagh aan l’Echo.

 

Een strategisch plan zit eraan te komen

 

Het staat dus buiten kijf dat de koopbeleving zal worden opgenomen in het strategische plan waar Guillaume Beuscart en de Raad van Bestuur momenteel aan werken. En dat plan is meer dan nodig, want het gaat niet goed met het bedrijf. “Ik kan niet ontkennen dat het niet super gaat met het bedrijf. De cijfers zijn nog niet beschikbaar maar ook voor het boekjaar 2017 zullen we verlies draaien. Mestdagh is niet in levensgevaar, maar verkeert ook niet in optimale gezondheid. Onze 83 winkels (waarvan er 52 geïntegreerd zijn) zorgden voor een stabiele omzet van ongeveer 700 miljoen euro.”

 

“We werken momenteel aan een strategisch plan en tegen het einde van het eerste kwartaal moeten we een duidelijke visie hebben over de toekomst van het bedrijf”, vertelt Guillaume Beuscart, de nieuwe CEO, aan L’Echo. “Mestdagh focust zich vooral op de slagerij-afdeling. Nochtans daalt de vleesconsumptie in België elk jaar met 5%. Er is daarentegen wel een evolutie merkbaar op het vlak van kant- en klare maaltijden. Daar moeten we dus zeker op inzetten. Daarnaast focussen we ook steeds meer op bio. Dat assortiment moeten we herbekijken.”

 

Hoe toekomstige ontwikkelingen en technologische vernieuwingen die deel uitmaken de nieuwe strategie, gefinancierd moeten worden, legt Beuscart als volgt uit: “We zijn momenteel bezig om de parameters waar we ons op moeten baseren, te analyseren. Die zullen we later nauwkeurig beschrijven in het kader van een strategisch plan dat zich uitstrekt over een periode van 2 tot 3 jaar.” Volgens Eric Mestdagh is het in principe heel gemakkelijk om de cijfers uit het rood te krijgen door bijvoorbeeld investeringen en opleidingen te schrappen. Dat is immers mogelijk aangezien Mestdagh geen beursgenoteerd bedrijf is. “Maar of dat ook een goede idee is, als je rekening houdt met het feit dat Mestdagh een familiebedrijf is dat al 118 jaar meegaat en dat zich vooral focust op lange termijn, dat is een andere vraag. Het is niet iets dat binnen onze filosofie past. We willen onze kennis niet verspelen door te impulsief te reageren. Dankzij de hulp van Guillaume, willen we op een stevige basis kunnen verderbouwen.”

 

“We zitten nu in een periode vol veranderingen en dat komt enerzijds door de digitale revolutie, maar ook door de evolutie van de manier waarop mensen consumeren. En dat zorgt voor nieuwe kansen voor zij die ze met beide handen grijpen. Er zijn enkele grote uitdagingen, maar ook geweldige kansen”, besluit Guillaume Beuscart.

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen