Wie heeft er vroeger als kind niet ‘winkeltje’ gespeeld? En wie spendeerde geen uren aan het bouwen van hele constructies met blokjes van een Deens merk, dat we hier niet bij naam zullen noemen, omdat het materiaal niet hetzelfde is? Net door die nostalgie viel de nieuwe getrouwheidsactie van Delhaize zo in de smaak bij onze redactie.

Let op: niet iedereen is onze mening toegedaan. Op sociale media lokte de lancering van deze actie tal van protestreacties uit. De reden? De overdaad aan plasticverpakkingen: de kleine blokjes zijn namelijk verpakt in plastic zakjes (1 per aankoopschijf van 20 euro), waar nog eens een extra plastic verpakking in zit. Dat zorgt natuurlijk voor een hele hoop overbodig plastic, zo vinden tal van milieubewuste consumenten op sociale media. Delhaize bevestigde al snel dat het een inschattingsfout had gemaakt, waarna de retailer meteen zijn excuses aanbood. Een nieuw bewijs van de kracht van sociale media en de verplichting die er voortaan bestaat om elk initiatief te onderwerpen aan ‘duurzaamheidscriteria’. Dit gezegd zijnde: hoezeer we de bekommernis begrijpen van sommigen om op te komen voor het milieu, het zou sommigen niet misstaan hun standpunt af en toe te verdedigen met een klein beetje humor of met constructieve kritiek in plaats van verontwaardiging die buiten proportie wordt opgeblazen, met een oproep tot een boycot als gevolg. Het is dus puur afhankelijk van welk standpunt je het bekijkt.

Toch kan de heisa ons er niet van weerhouden om het idee achter de actie leuk te vinden, al zou de uitvoering ervan natuurlijk wel beter zijn geweest zonder zo veel plastic. We begrijpen natuurlijk ook de reacties van de milieubewuste klanten, al konden die reacties misschien wel iets minder theatraal.