De 25 meest baanbrekende FMCG-innovaties volgens Nielsen

Nielsen BASES, een divisie gespecialiseerd in innovaties, heeft zijn langverwachte lijst met de 25 meest baanbrekende innovaties (Top 25 Breakthrough Innovations) gepubliceerd. Dit bekende rapport geeft een overzicht van de meest opvallende innovaties binnen de FMCG-sector die recent succesvol gelanceerd werden binnen Europa, aldus de laatste studies van Nielsen.

 

Nielsen bekroont merken die hun uitzonderlijke capaciteiten bewezen hebben, niet alleen door marktaandelen te winnen en door groei te realiseren, maar ook door specifieke strategieën uit te werken naargelang de soort innovatie. Maar wat maakt deze merken nu zo succesvol? Simpel: het feit dat ze luisteren naar de consument, ze onderzoeksgebieden verkennen, ze gebruikmaken van de verschillende mogelijkheden wat betreft het verpakkingsontwerp en ze de perfecte uitvoering realiseren in de winkel.

 

Verschillende soorten innovaties

 

De verschillende bekroonde successen gaan van gastronomische producten op korte termijn en producten die inspelen op de trend van gezonde voeding, tot producten voor een nichepubliek met hoge specifieke verwachtingen. Andere initiatieven dienden dan weer om het gamma van een bestaand merk uit te breiden of een eerder premium publiek aan te trekken enzovoort.

 

“Op de huidige FMCG-markt heerst er een grote druk op de marketingteams die unieke en onderscheidende producten moeten aanbieden aan consumenten”, verduidelijkt Smruti Kulkarni, Europe Leader, Machine Learning & Design Solutions, bij Nielsen. “Door de jaren heen zijn de behoeften en verwachtingen van de consumenten geëvolueerd door de opkomst van e-commerce, private labels en de blootstelling aan digitale platformen die gepersonaliseerde boodschappen uitsturen in naam van merken. Deze moordende concurrentie om de aandacht van de consument maakt van productinnovaties een enorme uitdaging voor FMCG-bedrijven”.

 

Bij de ontwikkeling van de Top 25 van meest baanbrekende innovaties heeft Nielsen rekening gehouden met het onderscheidende karakter, de relevantie en de levensduur van de bestudeerde producten...alsook met de manier waarop merken een vaste set aan strategieën ingezet hebben om van hun lancering een succes te maken. Smruti Kulkarni voegt er nog aan toe: “De geslaagde innovaties kunnen verschillende vormen aannemen: sommige kunnen baanbrekende innovaties zijn, terwijl andere werden gelanceerd om de concurrentie tegen te gaan of vanuit het idee om deel uit te maken van een nieuwe consumptietrend. Sommige van deze merken hebben de traditionele notie van succes in vraag gesteld en hebben vandaag ongelofelijke success stories in Europa op vlak van innovaties.”

 

Top 25

 

Bon Pari Koshmariki, Nestlé, Rusland

Buitoni La Sfoglia Rotonda Senza Glutine, Nestlé, Italië

 

Buongrano Mulino Bianco, Barilla, Italië

Cadbury Roundie, Mondelez, Verenigd-Koninkrijk

Couches Lotus Baby, Essity, Frankrijk

Danissimo Shake & Go, Danone, Rusland

Diet Pepsi Wild Cherry, PepsiCo, Rusland

Diplomatico Mantuano, Destilerias Unidas, Frankrijk

Epica Protein Yogurt, Ehrmann, Rusland

Felix Doubly Delicious Dry Cat Food, Nestlé Purina, Rusland

Heineken 0.0, Heineken, Frankrijk

Herta Le Bon Paris Conservation Sans Nitrite, Nestlé, Frankrijk

Ichnusa Non Filtrata, Heineken Italia, Italië

Judith Williams Cosmetics, Judith Williams, Duitsland

Knoppers NussRiegel, Storck, Duitsland

L’Or Classique, Jacobs Douwe Egberts, Verenigd Koninkrijk

Ladron de Manzanas, Heineken, Spanje

Lenor 3in1 Pods, P&G, Duitsland

Lenor geïnspireerd door de natuur, P&G, Frankrijk

M&M Bâtonnets, Mars Wrigley Confectionery, Frankrijk

Magnat Champagne & Strawberry, Unilever, Rusland

Maybelline Superstay Matte Ink, L’Oréal, Spanje

Nature Valley Bars, General Mills, Verenigd Koninkrijk

Oral B Répare Gencives et Email, P&G, Frankrijk

Perwoll Care & Refresh, Henkel, Duitsland

Purina Gourmet Gold Tortini, Nestlé Purina, Italië

 

Johan Vrancken, de nieuwe general manager België & Nederland bij Nielsen, is een van de sprekers op Gondola Day. Benieuwd naar meer interessante data? Schrijf je dan snel in voor Gondola Day op 16 mei in Kinepolis Imagibraine.

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen