Danone ijvert al sinds jaar en dag voor gezonde voeding. Eén van de belangrijkste aandachtspunten daarbij is het beperken van het gebruik van suikers. Tegen 2020 wil het merk dan ook het gehalte aan toegevoegde suikers in zijn melkproducten met minstens 10% verminderen.

“Bij Danone zijn we ervan overtuigd dat voeding en gezondheid hand in hand gaan”, legt Nathalie Guillaume, directeur Corporate Affairs bij Danone uit. “We werken aan de voedingswaarde van de producten, soms door het vetgehalte te verlagen, soms door vitamines en mineralen toe te voegen volgens de lokale behoeften. In dat kader gaan we ook stap voor stap het suikergehalte van onze producten verlagen.” We kunnen het niet genoeg herhalen: suiker geeft smaak aan onze voeding en zorgt voor energie. Een evenwichtige consumptie van toegevoegde suikers is echter belangrijk als we de maatschappelijke tendens op vlak van overgewicht en obesitas willen omdraaien.

De Wereldgezondheidsorganisatie raadt trouwens aan voor een gemiddelde volwassene om maximum 50 gram toegevoegde suikers per dag te consumeren. Dit komt overeen met maximum 10% van de dagelijkse totale energie-inname. Danone wil het beleid dat het nu al voert op het gebied van de vermindering van suikers nog verder uitbreiden op middellange en lange termijn. “Anderhalf jaar geleden hebben minister van Volksgezondheid Maggie De Block, de voedingsindustrie waar Danone deel van uitmaakt en de retailsector een Convenant afgesloten waarin de partijen zich engageren de calorie-inname van de consumenten te verminderen”, vervolgt Nathalie Guillaume. “In het kader van dit Convenant heeft de zuivelindustrie zich ertoe verbonden om het gehalte aan toegevoegde suikers in de producten tegen 2020 met 8% te verminderen. Danone gaat daarin nog een stap verder, en wil het gehalte aan toegevoegde suikers in zijn producten tegen 2020 met minstens 10% doen dalen.”

Belangrijk om te weten is dat de focus van deze aanpak niet ligt op de suiker die op natuurlijke wijze aanwezig is in de producten. “Men moet het verschil maken tussen de suiker die van nature aanwezig is in melkproducten, zoals lactose, en de suikers die worden toegevoegd, bijvoorbeeld door een vruchtenbereiding”, maakt Nathalie Guillaume duidelijk.

Concreet zal Danone in 2018 de toegevoegde suikers laten dalen in drie merken. Andere producten zullen volgen in de loop van de komende jaren. Deze stap is trouwens het gevolg van een beleid dat het Franse bedrijf al tientallen jaren voert. Zo werd het gehalte aan toegevoegde suikers in drie Danio-varianten, vanille, aardbei en citroen, in 2014 reeds met 15% teruggebracht. Ook de verse kaas Danonino, vroeger Petit Gervais genoemd, bevat nu 32% minder suiker dan twintig jaar geleden. Daarnaast zijn ook de Activia-producten op zo’n 10 jaar tijd met 14% in toegevoegde suikers verminderd. “Het verlagen van het suikergehalte gebeurt altijd in verschillende fasen, gespreid over verschillende jaren. We willen de smaak van het product vrijwaren, en ondertussen de smaak van de consumenten stilaan doen evolueren”, merkt Nathalie Guillaume op. Danone investeert met andere woorden in de gezondheid van de consument met een gevarieerd gamma producten die beantwoorden aan zijn behoeften op het gebied van voeding en die tegelijkertijd ook heel lekker zijn. “Dat is heel belangrijk, omdat yoghurt een van de melkproducten is waarvan de dagelijkse consumptie aangeraden wordt, onder meer omdat het calcium en kwalitatieve eiwitten bevat die bijdragen tot een goed beenderstelsel. In België eten we over het algemeen niet genoeg melkproducten. Slechts 2% van de bevolking consumeert de aanbevolen hoeveelheid*.”

*De Ridder, K., Bel, S., Brocatus, L., Cuypers, K., Lebacq, T., Moyersoen, I., et al. (2016). La consommation alimentaire. Dans S. Bel, & J. Tafforeau, Enquête de consommation alimentaire 2014-2015. Bruxelles: WIV-ISP.