Naar aanleiding van internationale vrouwendag op 8 maart lanceert Contrex in samenwerking met het crowdfunding platform Ulule de actie Woman Up by Contrex. Daarbij helpt het bedrijf 6 onderneemsters om een project dat maatschappelijk geëngageerd is te realiseren. “We willen vrouwen de nodige steun en expertise geven om hun droom te verwezenlijken.”

Vandaag is het internationale vrouwendag en om die dag extra in de verf te zetten lanceert Contrex in samenwerking met het crowdfunding platform Ulule, de actie Woman Up by Contrex. Daarbij krijgen 6 onderneemsters de kans om een concreet project te realiseren. Met behulp van een crowdfundingproject en de nodige communicatie en coaching wil Contrex vrouwen aanmoedigen om de stap naar het ondernemerschap te wagen. “Sinds 40 jaar positioneert Contrex zich als het water van de actieve vrouw. Met de actie Woman Up by Contrex maken we dit heel concreet. Het is ons doel om vrouwen aan te moedigen zichzelf te overtreffen en te realiseren door hun project waar te maken,” vertelt Fabienne Liégeois van Nestlé Waters.

Concreet?

Onderneemsters met een concreet project kunnen zich inschrijven op de website van Contrex: www.contrex.be/nl/woman-up-by-contrex. Daarbij moet het wel gaan om een Belgisch project dat een sociale, maatschappelijke of ecologische impact heeft en dat hoofdzakelijk wordt geleid door een vrouw. Mannelijke ondernemers mogen dus wel meehelpen aan het project, maar het zijn de vrouwen die het project in handen moeten hebben.

Uit al de projecten kiest Contrex vervolgens jaarlijks 6 projecten dat het bedrijf zal ondersteunen. Zo worden de onderneemsters niet alleen een jaar lang gecoacht door twee ervaren rotten: Els Van Aerschot van taalcoachingsbedrijf TinC en Isabella Lenarduzzi, oprichtster van JUMP, maar krijgen ze ook financiële hulp. Elk onderneemster krijgt immers een crowdfunding campagne waarbij elke ingezamelde euro verdubbeld wordt door Contrex, met een maximum van 2.000 euro per project. Al houdt dat de kandidates natuurlijk niet tegen om zelf nog meer geld in te zamelen.

Naast financiële steun, wil Contrex de vrouwen ook meer zichtbaarheid geven dankzij een professionele pr-campagne. Zo krijgen alle projecten een promotiefilmpje, worden de projecten voorgesteld aan de pers en zal er ook openlijk over gecommuniceerd worden via social media, online websites en advertenties. Daarnaast zullen de projecten ook terug te vinden zijn op de websites van Contrex en Ulule.

Slechts 9% van de vrouwen is onderneemster

Dat er nood is aan ondersteuning van vrouwelijke ondernemers blijkt uit cijfers van iVox, op vraag van Contrex. Zo blijkt dat 29% van de vrouwen graag wil ondernemen, maar dat amper 9% daar ook effectief in slaagt. En dat ligt meestal aan het gebrek aan zelfvertrouwen, financiële onzekerheid en de vrees dat het project niet zal aanslaan. Daarom is het belangrijk dat onderneemster de juiste ondersteuning krijgen. Iets wat Anne-Catherine Gerets, interieurstyliste, en Emilie Duchêne, van het juwelenmerk Thea Jewelry, kunnen bevestigen. Beide vormen ze de gezichten van de Woman Up-campagne en  stampten ze recent nog een eigen zaak uit de grond. Ze beseffen dan ook als geen ander hoe belangrijk deze actie is voor beginnende ondernemers. “Je eerste stappen in de ondernemerswereld zetten is niet eenvoudig. Dat heb ik aan den lijve ondervonden. Het is geweldig dat Woman Up by Contrex onderneemsters steunt in die cruciale opstartfase. Een professionele begeleiding is voor startende onderneemsters immers van goudwaarde”, vertelt Anne-Catherine Gerets, die onlangs nog haar eigen boek, Insta Interieur, uitbracht.

Topvrouwen in kaart brengen en het zelfvertrouwen opkrikken

Dat Contrex de Woman Up-campagne net in het kader van internationale vrouwendag lanceert, is geen toeval. Tot op de dag van vandaag moeten vrouwen nog steeds vechten tegen het glazen plafond. Te vaak worden vrouwen nog geconfronteerd met seksuele discriminatie, worden ze minder serieus genomen omdat ze vrouw zijn en blijft het thema gelijke lonen nog steeds een struikelblok, klinkt het. Al zijn er natuurlijk ook bedrijven die wel tegemoetkomen aan de gendergelijkheid. Zo bleek uit ons recente interview met Caroline Thomaes, Benelux Country Leader & Belux Sales Director bij Procter & Gamble. Daar worden programma’s als Flex at work en internationale campagnes als ‘Share the load’ van Ariel gelanceerd om de mentaliteit rond gendergelijkheid te veranderen, en wordt het genderquotum van 50% vrouwen en 50% mannen gerespecteerd.

Volgens Isabella Lenarduzzi, oprichtster van JUMP, is het genderquotum een serieus probleem. “Wereldwijd bestaat ruim 52% van de bevolking uit vrouwen. Daarnaast zijn 60% van de hoogopgeleiden vrouwen. En toch zijn slechts gemiddeld 30% van de Belgische vrouwen onderneemster. Dat cijfer moeten we echt opkrikken”, aldus Lenarduzzi. Ze benadrukt ook dat er nog te weinig cijfers bekend zijn over het aantal topvrouwen in ons land. “We moeten echt proberen in kaart te brengen wie ze zijn, wat ze doen, en met welke problemen ze kampen, zodat we daaraan tegemoet kunnen komen. Daarnaast moeten we het zelfvertrouwen van vrouwen opkrikken en dat kunnen we onder meer doen door de stereotiepe beelden weg te werken”, legt Lenarduzzi uit. En dat kan al simpelweg door het begrip ‘onderneemsters’ te gebruiken, klinkt het. “Op die manier creëren we zichtbaarheid en zorgen we ervoor dat mensen vrouwen in de zakenwereld gaan normaliseren.”

“We mogen vrouwen niets wijsmaken”

Als coach van de Woman Up-campagne vindt Lenarduzzi het belangrijk dat er duidelijk gecommuniceerd wordt over het ondernemerschap. Te rooskleurige voorstellingen om vrouwen te overtuigen zijn uit den boze. “We mogen toekomstige onderneemsters niet wijsmaken dat ze bij de opstart van hun zaak veel tijd voor hun gezin zullen hebben. Dat klopt niet”, vertelt de oprichtster van JUMP. Daarbij benadrukt ze het belang van een goede partner. “De steun van een partner is cruciaal om je zaak succesvol te maken. Ondernemen doe je immers niet alleen. Je hebt iemand nodig die thuis op je wacht en die helpt om heel de boel, inclusief het gezinsleven, in de goede banen te leiden”, besluit Lenarduzzi.