Colruyt start binnenkort met thuisleveringen. Dat meldde de retailer in een interview met De Standaard. "De perceptie dat we tegen huis-aan-huis leveren zijn, is totaal fout. Alleen willen we dit op een duurzame manier doen”, klinkt het in het interview.

Begin deze week kondigde Colruyt nog aan dat klanten voortaan in 77 Collect&Go-punten terecht kunnen om hun ‘Lekker Koken’-maaltijdboxen af te halen. Dat deed het bedrijf naar aanleiding van de vele positieve reacties van klanten. “Veel klanten vroegen daarnaar omdat ze zo makkelijker boodschappen kunnen doen bij Colruyt. Daarom hebben we beslist om de uitrol ervan te versnellen”, reageerde Guy Elewaut, directeur marketing bij Colruyt. Maar nu gaat de retailer nog een stapje verder. Zo wil het bedrijf zich binnenkort ook storten op thuisleveringen, dat vertelde Frans Colruyt tijdens een interview aan De Standaard. “Het staat op onze radar. De perceptie dat we tegen huis-aan-huis leveren zijn, is totaal fout. Alleen willen we dit op een duurzame manier doen”, vertelt Frans Colruyt aan De Standaard.

Duurzaam en kwaliteitvol

Wanneer de retailer precies zal starten met de thuislevering, is voorlopig nog onduidelijk. Wel staat vast dat het bedrijf daarvoor ecologische voertuigen (elektrisch, hybride of op CNG-gas) zal inzetten Daarnaast benadrukt de retailer dat een kwaliteitsvolle service van cruciaal belang is. “We hadden nu al kunnen aan huis leveren, maar we werken liever stap voor stap en op een kwalitatieve manier. Dat betekent dat je het moet doen met de juiste partners”, aldus Frans Colruyt in De Standaard.

Om er zeker van te zijn dat de thuisleverservice aanslaat, zal de retailer de dienst eerst op een beperkte schaal uittesten. “Gratis leveren kan niet, we zullen moeten zien wat de klant wil betalen”, verklaart Frans Colruyt in De Standaard.

Collect&Go schot in de roos

In afwachting van de thuisleverdienst blijft Colruyt zich focussen op Collect&Go. Het bedrijf behaalde onlangs nog een online omzet van meer dan 350 miljoen euro, goed voor bijna 5% van de omzet van de hele Colruyt group, zo schat Frans Colruyt. In januari was zelfs 40% van de groei van Colruyt in de laagste prijzen te danken aan Collect&Go, meldt De Standaard. Het gaat volgens Frans Colruyt zelfs zo goed dat Colruyt in het nieuwe boekjaar break-even zou moeten draaien, zo vertelde hij aan De standaard. 

Dankzij het grote succes van Collect&Go, opende Colruyt onlangs 2 zogenaamde ‘Dark stores’, winkels die enkel en alleen voor Collect&Go werken. Daarnaast wil het bedrijf ook nieuwe Collect&Go-afhaalpunten gaan testen bij Okay. “De keuze voor afhaalpunten was een keuze voor duurzaamheid. De afstand tussen de afhaalpunten mag nooit meer dan 10 tot 15 minuten rijden bedragen”, legt Geert Boel, manager van Collect&Go, uit aan De Standaard.

Het voordeel van de Collect&Go-afhaalpunten is dat het personeel zowel klanten in de winkel als klanten van de Collect&Go-service kunnen helpen. Colruyt heeft ondertussen zelfs een Collect&Go-team opgericht van 1.500 medewerkers om klanten een kwaliteitsvolle service te kunnen garanderen, klinkt het.