Colruyt Group brengt een gamma producten zonder gluten op de markt onder het eigen huislabel van de keten: Boni Selection. Het assortiment is meteen te herkennen door zijn packaging met de vermelding NO gluten”.

 “De Belgische bevolking wordt steeds vaker geconfronteerd met allergieën en intoleranties aan gluten of lactose. Mensen die een dieet zonder gluten of lactose moeten volgen, hebben het echter niet altijd gemakkelijk om hun aankopen te doen zoals de gemiddelde burger. Het aanbod is vaak beperkt, of onvindbaar”, legt de retailer uit. Het assortiment waarmee Colruyt wil beantwoorden aan de vraag bestaat niet alleen uit basisproducten als brood, pasta en muesli maar ook uit genotsproducten zoals koekjes.

Om de aandacht van de consument hier op te vestige heeft Colruyt gekozen voor een duidelijke verpakking met onder andere een blauwe band. De glutenloze artikels bevinden zich tussen de andere producten van dezelfde categorie. 

10% is intolerant

Omdat glutenvrije voeding vandaag de dag erg belangrijk is, wil dat niet automatisch zeggen dat het aantal intolerante consumenten ook stijgt. “Interessant is dat zo’n 90% van de markt rust op consumenten die niet ziekelijk intolerant zijn” vertelt Sophie de Reynal, Marketing Director bij NutriMarketing. “Er is wel degelijk een stijging van mensen die een intolerantie vertonen, maar die is eerder zwak” verklaart Nicolas Guggenbühl, Senior Nutrition Expert bij Karott en Hoogleraar Voedings- en Diëetkunde (HE Vinci). “We zien een grote verschuiving tussen consumenten die kampen met een allergie of een intolerantie voor gluten –ook wel Coeliakie genoemd- en zij die beweren of laten beweren een intolerantie te hebben, maar het dus eigenlijk niet zijn. Daarom is slechts een minderheid verplicht om glutenvrije producten te consumeren, terwijl een groot deel de producten aankoopt omdat ze denken dat het beter voor hun gezondheid is.

Lees ons volledige dossier over gezonde levensmiddelen in het magazine van maart. Nog geen lid? Klik hier!