Vanaf januari introduceert Colruyt seizoensaanduidingen in 14 testwinkels. Op die manier wil de supermarkt klanten stimuleren om duurzamere keuzes te maken. Uit onderzoek van het departement Omgeving van de Vlaamse Overheid blijkt namelijk dat gedragsinterventies klanten op lange termijn wel degelijk duurzamer kunnen laten handelen.  

Vlamingen zijn steeds meer bezig met het milieu en willen hun ecologische afdruk dan ook zo klein mogelijk houden. Die voornemens vertalen zich echter niet automatisch in duurzame keuzes. Zeker wat voeding betreft, handelt de consument vaak uit gewoonte, snel en op basis van emoties. Daarom onderzocht het departement Omgeving van de Vlaamse Overheid bij Colruyt hoe gedragsinterventies, of zogenaamde nudges, op lange termijn de klant kan stimuleren om duurzamer te kopen. En wat bleek? Kleine gedragsinterventies kunnen klanten op lange termijn wel degelijk duurzamer laten handelen.

Werkwijze

Ter herinnering, in 2016 werd een eerdere studie verricht naar de effecten van gedragsinterventies op korte termijn. Toen werden er gedurende één maand verschillende interventies (het aanbieden van kleinere porties, het samenplaatsen van vegetarisch en niet-vegetarisch broodbeleg, en het plaatsen van seizoensaanduidingen) uitgetest in de Colruyt Laagste Prijs-winkels.

Om te achterhalen welke effecten die interventies hebben op lange termijn werd nu een nieuw onderzoek ingesteld op vraag van het departement Omgeving van de Vlaamse Overheid. Concreet werden de eerdere interventies bij Colruyt gedurende 9 maanden herhaald en dat bij drie verschillende productgroepen: verwerkt vlees, vegetarisch aanbod en seizoensgroenten. 

Resultaat?

Door het aanbieden van twee kleinere portiegroottes (125 g en 100 g) van worst, werd ongeveer de helft van de klanten bereikt die opteerden voor een kleinere portiegrootte. Dat leidde tot een daling van 18 procent kilogram verkochte worst. Doordat het aantal verkochte stuks worsten gelijk bleef en er niet gecompenseerd werd met andere vleesaankopen, werd de doelstelling van een portievermindering bereikt.

Het vegetarisch broodbeleg aanbieden naast zijn niet-vegetarische variant, leidde dan weer tot een meerverkoop van 65 procent van de vegetarische producten.

De testen bij de seizoensgroenten brachten een complexer verhaal naar voor. Het onderzoek wees namelijk uit dat de interventie geen of weinig effect heeft wanneer de klant een product sterk linkt met het seizoen (zoals een pompoen in de herfst). Een zwakkere link met het seizoen, zoals een bloemkool in augustus, verhoogt daarentegen de effectiviteit van de interventie.

De resultaten blijven dus ook op lange termijn doorwerken wat wijst op de langdurige kracht van dergelijke interventies. 

Seizoensaanduidingen vanaf januari

Marketingdirecteur van Colruyt Laagste Prijzen, Guy Elewaut, ziet alvast de meerwaarde van dergelijke interventies. "Klanten zijn vragende partij om bewuster te consumeren. Als retailer, waarbij duurzaam ondernemen in het DNA zit, willen we onze klanten hierbij ondersteunen. Op basis van het resultaat van de studie introduceren we begin januari in 14 testwinkels aanduidingen bij de seizoensproducten. Op die manier informeren we onze klanten over seizoensgebonden groenten en fruit en geven we ze een ‘duwtje in de goede richting’. De resultaten van de andere testen gaan we intern verder onderzoeken."

Kortetermijntest bij Bio-Planet 

De onderzoekers voerden bovendien ook een kortetermijntest uit bij Bio-Planet, waar de gedragsinterventies in het verleden nog niet waren onderzocht. Daarbij lag de focus op de productgroep 'gevogelte'. Wat bleek? Door de presentatieruimte van het gevogelte bij Bio-Planet uit te breiden, nam de verkoop met 14 procent toe. Daarnaast zorgde het toevoegen van de suggestie ‘Lekker in de wok’ bij de gevogeltepita ook voor een meerwaarde bij de verkoop. Deze resultaten bevestigen dus, net als eerder onderzoek bij Colruyt-winkels, dat gedragsinterventies ook op korte termijn een positieve invloed hebben op het duurzamer handelen.